تحقیق نگرشی بر نیروگاه و توربین های…

توضیح مختصر:

نگرش کلی بر توربین های گاز دنیای توربین گاز اگر چه دنیای جوانی است لیکن با وسعت کاربردی که از خود نشان داده، خود را در عرصه ی تکنیک مطرح کرده است . زمینه های کاربرد توربین های گاز در نیروگاه ها و به خصوص در مواردی که فوریت در نصب و بارگیری مدنظر است می باشد. همچنین به عنوان پشتیبان واحد بخار و نیز

دسته بندی: مهندسی » مهندسی برق و الکترونیک

فرمت فایل دانلودی: rar

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 82

حجم فایل:135 کیلوبایت

قیمت: 16000 تومان

نگرش کلی بر توربین های گاز

دنیای توربین گاز اگر چه دنیای جوانی است لیکن با وسعت کاربردی که از خود نشان داده، خود را در عرصه ی تکنیک مطرح کرده است . زمینه های کاربرد توربین های گاز در نیروگاه ها و به خصوص در مواردی که فوریت در نصب و بارگیری مدنظر است می باشد. همچنین به عنوان پشتیبان واحد بخار و نیز مواقعی که شبکه سراسری برق از دست می رود یعنی در خاموشی مورد استفاده قرار می گیرد.

مضافاً این که توربوکمپرسورها که از انرژی حاصله روی محور توربین برای تراکم و بالا بردن فشار گاز استفاده می شود، در سکوهای دریایی ، هواپیماها و ترن ها استفاده می شود .

شکل (1-1) یک توربین گاز معمولی را با مشخص کردن اجزاء نشان می دهد.

مختصری از سرگذشت توربین های گاز از سال 1791 میلادی تا به امروز به شرح زیر می باشد .

اولین نمونه توربین گاز در سال 1791 توسط Jonh Barber ساخته شد . نمونه بعدی در سال 1872 توسط Stolze ساخته شد که شامل یک کمپرسور جریان محوری چند مرحله ای به هم راه یک توربین عکس العملی چند مرحله ای بود که یک اتاق احتراق نیز در آن قرار داشت . اولین نمونه آمریکایی آن در 24 ژوئن 1895 توسط Charles G.Guritis ساخته شد. اما اولین بهره برداری و تست واقعی از توربین گاز در سال 1900 م بوسیله Stolz صورت گرفت که راندمان آن بسیار پایین بود . در همین سال ها در پاریس یک توربین گاز بوسیله برادرانArmangand ساخته شد که دارای نسبت فشار تقریبی 4 و چرخ کوریتس به ابعاد 5/93 سانتی متر قطر با سرعت rpm 4250 بود که دمای ورودی به توربین حدود 560اندازه گیری شد و راندمان آن در حدود 3% بود. H.Holzwarth اولین توربین گاز با بهره اقتصادی بالا را طراحی کرد، که در آن از سیکل احتراق بدون پیش تراکم استفاده می شد و قسمت اصلی یک ماشین دوار با تراکم متناوب بود.

هم چنین Stanford سال 1919 یک توربین گاز که دارای سوپر شارژر بود، ساخت که در هواپیما نیز از آن استفاده شد. اولین توربین گازی که برای تولید قدرت مورد استفاده قرار گرفت به وسیله Brown Boveri ساخته شد. وی از یک توربین گاز برای راندن هواپیما استفاده کرد. هم چنین در سال 1939 م، وی یک توربین گاز با خروجی MW 4 ساخت که بر اساس سیکل ساده طراحی شده بود و کارکرد پایینی داشت. این توربین تنها به مدت 1200 ساعت مورد بهره برداری قرارگرفت و عیوب مکانیکی فراوان داشت . از جمله اصلاحات وی برروی توربین ، بالا بردن راندمان آن به میزان 18% بود.

در انگلستان گروهی به سرپرستی Whittle در سال 1936 م یک کمپرسور سانتریفوژ تک مرحله ای با ورودی دوطرفه و یک توربین تک مرحله ای کوپل شده به آن را به هم راه یک اتاق طراحی کردند. اما با تست این موتور نتایج چندان راضی کننده ای به دست نیامد. در سال 1935 م در آلمان شخصی به نام Hans Von یک توربوجت با کمپرسور سانتریفوژ ساخت که از مزایای خوبی نسبت به نمونه های قبلی برخوردار بود. در آمریکا کمپانیAlis Chalmers اصلاحات فراوانی برروی راندمان توربین های گاز و کمپرسورها انجام داد و راندمان کمپرسور را به 70% - 65% و راندمان توربین را به 65% -60% رسانید.

در سال 1941 م کمپانی British Wellond یک توربوجت ساخت که در هواپیما مورد استفاده قرار گرفت . این توربوجت با آب خنک کاری می شد. در سال 1942 م کمپانی German Jumo یک توربوجت ساخت که در جنگ جهانی دوم نیز از آن استفاده شد. در این سال ها استفاده از موتور توربوجت برای هواپیماها رشد فزاینده ای به خود گرفت و هواپیماهای جنگی بسیاری در آمریکا، آلمان و انگلیس ساخته شد. در سال 1941 م در سوئیس از یک توربین گاز برای راه اندازی لوکوموتیو استفاده شد که دارای قدرت 1700 اسب بخار و راندمان 4/18% به هم راه بازیاب حرارتی بود.

عبارات و جملات کلیدی

  • تحقیق
  • برق
  • الکترونیک
  • توربین گاز
  • نیروگاه گازی
  • تعریف نیروگاه
  • کارایی نیروگاه
  • اجزای توربین گاز
  • مقایسه نیروگاه گازی با نیروگاههای دیگر
  • گاز
  • توربین

خرید فایل

تصادفی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد