دسته بندی: مدیریت » سایر گرایش های مدیریت
فرمت فایل دانلودی: rar
فرمت فایل اصلی: doc
تعداد صفحات: 57
حجم فایل:86 کیلوبایت
قیمت: 11000 تومان
پیش گفتار
امروزه فناوری اطلاعات و ارتباطات محور توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشورهای مختلف قرار گرفته است. تجارت الکترونیکی یکی از نمودهای عینی انقلاب فناوری اطلاعات و ارتباطات در عرصه های اقتصادی است. ظهور اینترنت و تجاری شدن آن در دهه های اخیر شیوه های سنتی تجارت را متحول نموده است. تجارت الکترونیکی انقلابی در شیوه ها و رویه های تجاری گذشته ایجاد کرده و سرعت و صرفه جویی را در بهترین وجه جامه عمل پوشانده است. در محیط الکترونیکی فاصله های جغرافیایی و محدودیت های زمانی و مکانی منتفی و مبادلات تجاری بر پایه اطلاعات الکترونیکی انجام می شود. تجارت الکترونیکی با رفع موانع فراروی تجارت بین الملل روند تجارت جهانی را تسریع می نماید. تجارت الکترونیکی از مزایا و پیامد های اقتصادی مهمی از قبیل گسترش بازار، کاهش قیمت منابع تولید، ارتقای بهره وری، کاهش هزینه های مبادلاتی، ایجاد اشتغال و کاهش تورم برخوردار بوده و در رشد درون زای اقتصادی نقش محوری دارد.
مزایای فراوان تجارت الکترونیکی سبب شده که نه تنها کشورهای توسعه یافته بلکه کشورهای در حال توسعه نیز از آن به عنوان ابزاری برای رقابت در عرصه داخلی و بین المللی استفاده نمایند. نبود راهبرد تجارت الکترونیکی نتیجه ای جز انزوا درعرصه اقتصاد جهانی بدنبال نخواهد داشت. گسترش روزافزون حجم تجارت الکترونیکی در جهان، بکارگیری آن توسط بنگاه های اقتصادی و پذیرش تدریجی آن از سوی مصرف کنندگان بیانگر مزایای بالقوه تجارت الکترونیکی در عرصه های اقتصادی و تجاری است. بنابراین راهی جز تلاش مستمر برای استفاده از آن در فعالیت های اقتصادی متصور نیست.
تحقیقات تجربی نشان می دهد که موفقیت تجارت الکترونیکی در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه پیشرو بخاطر شرایط مناسب بسترهای الکترونیکی در این کشورها است. بسترهای الکترونیکی شامل فرصت های مبتنی بر اینترنت، کیفیت زیرساخت های فناوری اطلاعات، فعالیت های دولت و درجه تسهیل تجاری است. دسترسی افراد و تجار به ابزارهای ارتباطاتی با کیفیت برتر و هزینه های پایین، یکی از بسترهای مهم تجارت الکترونیکی است. رونق بکارگیری ابزارهای ارتباطات در عرصه اقتصادی در گرو محیط تجاری مناسب از قبیل ثبات سیاسی، مقررات مالیاتی، درجه بازبودن تجارت و سرمایه گذاری است. پذیرش تجار و مصرف کنندگان در کنار زیرساخت های اجتماعی و فرهنگی از قبیل نیروی انسانی ماهر و سواد الکترونیکی از سایر پیش شرط های گسترش تجارت الکترونیکی محسوب می شود. محیط قانونی و سیاسی شامل قوانین اینترنتی، آسان بودن ایجاد کسب و کارهای جدید، حمایت از دارائی های شخصی و مالکیت فکری و سرمایه گذاری و حمایت های دولت از زیرساخت های فناوری برای توسعه و ترویج تجارت الکترونیکی حیاتی است.
بنابراین برای توسعه تجارت الکترونیکی به مجموعه اقدامات اساسی در زمینه های زیرساخت فنی، مسائل قانونی ومقرراتی، آگاه سازی و آموزش و تحصیل، حمایت از بخش خصوصی و حمایت های دولتی نیاز است تا شرایط برای فعالیت فعالان اقتصادی یعنی مصرف کنندگان و بنگاه ها که نقش محوری در بکارگیری تجارت الکترونیکی دارند، فراهم شود.
فهرست:
پیش گفتارالف
1.مقدمه1
2.تجارت الکترونیکی در جهان4
3.راهبردهای تجارت الکترونیکی در ایران5
4.عملکرد تجارت الکترونیکی تا پایان سال 13829
4-1-آگاه سازی، آموزش و تحصیل9
الف- دوره های کاردانی و کارشناسی9
ب - دوره های تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد)10
ج - دوره های کوتاه مدت11
د- نشست ها و همایش های علمی13
هـ- پژوهش ها و نشریات علمی14
و- اطلاع رسانی14
ز - آموزش الکترونیکی16
4-2-مسائل قانونی و مقرراتی17
4-3-زیر ساخت های تجارت الکترونیکی20
الف - مخابراتی20
ب- علمی25
ج- فنی26
د- استانداردسازی26
هـ- امنیتی27
و- اطلاعاتی27
4-4- مالیه الکترونیکی29
4-4-1-بانکداری الکترونیکی29
الف - خدمات الکترونیکی29
ب- اطلاع رسانی34
ج- سیستم مکانیزه35
4-4-2-بیمه الکترونیکی38
4-4-3-بورس الکترونیکی38
4-5- دولت الکترونیکی40
الف- خزانه داری الکترونیکی40
ب - فراهم سازی الکترونیکی41
ج - مالیات الکترونیکی41
د- گمرک الکترونیکی42
هـ- خدمات الکترونیکی42
4-6-فعالیت های لجستیکی43
الف- امور گمرکی43
ب - حمل و نقل44
ج – انرژی46
د - شبکه پستی46
4-7-فعالیت های تشویقی48
5. خلاصه و نتیجه گیری50
تصادفی