دسته بندی: علوم انسانی » مطالعات هنر
فرمت فایل دانلودی: rar
فرمت فایل اصلی: doc
تعداد صفحات: 90
حجم فایل:56 کیلوبایت
قیمت: 13000 تومان
بخشی از متن:
دستگاه بینایی : نور از طریق قرنیه شفاف وارد چشم می شود. مقدار نوری که وارد چشم می شود، تابع قطر مردمک است ، سپس عدسی ، نور را برروی سطح حساس به نام شبکیه متمرکز می سازد عدسی چشم تقریباً همانند عدسی دوربین کارمی کند. قسمتهای اصلی چشم انسان در (تصویر 1-1) مشخص شده است .
انقباض و انبساط مردمک بوسیله دستگاه عصبی خودمختار تنظیم می شود. بخش پاراسمپاتیک تغییرات اندازه مردمک را بر حسب تغییرات میزان روشنایی کنترل می کند. (همانند دیافراگم دوربین عکاسی ) بخش سمپاتیک نیز اندازه مردمک را کنترل می کند، و در شرایط هیجانی شدید، چه خوشایند یا ناخوشایند، موجب باز شدن مردمک می شود. حتی تحریکات هیجانی خفیف نیز، اندازه مردمک را به گونه ای منظم تغییر می دهد. (تصویر 2-1) شبکه سطحی که درقسمت عقب چشم قرار گرفته ، در برابر نور حساس است ، و سه لایه اصلی دارد:
الف : میله ها و مخروط ها:
یاخته هایی هستند حساس در برابر نور (گیرنده های نور) که انرژی نورانی را به علامتهای عصبی تبدیل می کنند.
ب : یاخته های دوقطبی :
این یاخته ها با میله ها و مخروط ها در ارتباطند.
ج : یاخته های عقده ای :
رشته های آنها عصب بینایی را تشیل می دهد. (تصویر 3-1) عجیب است که میله ها و مخروطها لایه پشتی شبکیه را تشکیل می دهند. امواج نور نه تنها باید از عدسی و مایعاتی که کره چشم را پر می کنند. که هیچکدام وسایل مناسبی برای انتقال نور نیستند - ، بگذرند، بلکه باید از شبکه رگهای خون و یاخته های عقده ای نیز که در داخل چشم قرار دارند، عبور کنند تا به گیرنده های نوری برسند، (جهت پیکان ها در (تصویر3-1 ) نشانگر جهت نور است ). اگر به یک زمینه همگون ، مانند آسمان آبی ، خیره شوید، می توانید حرکت خون را در داخل رگهای خونی شبکیه که در جلو میله ها و مخروطها قرار دارند، ببینید. دیواره رگهای خونی به صورت یک جفت خط باریک در پیرامون مرکز دید چشم به چشم می خورد، و نیز اشیاء پولک مانندی را می بینید که به نظر می رسد بین این خطوط باریک در حرکت هستند، اینها همان گلبولهای قرمز خون هستند، که دررگها شناورند.
فهرست مطالب:
مقدمه
فصل اول: دستگاه بینایی
فصل دوم: ژاک لکان
1-2- لحظه رویت چگونگی دیدن از دیدگاه ژاک لکان
2-2- چشم- روشنایی
فصل سوم: رولان بارت
1-3- رویت در عکاسی از دیدگاه رولان بارت
فصل چهارم: دیدن در عکاسی
1-4- خواستگاه عکاسی
2-4- دیدن و مشاهده عکاس - هنرمند
فصل پنجم: زیبایی شناسی در عکاسی
1-5- گزینش کادر
2-5- نحوه ارائه عکس
3-5- نگاه و معنا
فهرست منابع و مأخذ
تصادفی