مقدمه
در دنیای امروز مسأله تولیدات و خدمات مسأله عمده ای است که هیچ جامعه ای خود را بر کنار از آن نمی بیند. جوامع مختلف هر کدام با مسأله ارایه خدمات و تولیدات برای بقای خود در گیرند و تلاش آن ها بر آن است که با توجه به شرایط و امکانات موجود، خدمات و تولیدات را در حد مطلوب فراهم آورند. خدمات اداری و بانکی، خدمات رفاهی و درمانی، خدمات آموزشی و فرهنگی، تولید مواد غذایی، تولید محصولات کشاورزی .. جزیی از سیاهه بی انتهای خدمات و تولیدات در جوامع امروزی است. بدین ترتیب به سادگی می توان دریافت که مدیریتبرای ارایه این خدمات و تولیدات از ضرورت های هر جامعه ای به شمار می آید. «مدیریت عملیات» مدیریت ارایه خدمات و تولیدات است و هدف آن هماهنگ کردن کوشش ها و تلاش ها و به کارگیری منابع و امکانات برای ارایه و حصول خدمات و تولیدات به بهترین وجه ممکن می باشد. کوشش در این است که از منابع موجود نهایت استفاده مطلوب به عمل آید و از اتلاف و اسراف منابع و امکانات پرهیز شود. «مدیریت عملیات» عنوان کلی است که هم مدیر تولید در یک مؤسسه تولید و هم مدیر خدماتی در یک سازمان خدماتی را در بر می گیرد، چه هر دوی این مدیران «عملیاتی» را برای وصول به هدف سازمان هایشان که ارایه تولیدات و خدمات است، انجام می دهند و هر دو صرف نظر از نوع خدمات یا محصولشان «مدیر عملیاتی» می باشند. «کوستاس اِن در ویتسیوتیس» تفاوت بین ارایه خدمات و محصول را براساس چندین نکته بیان کرده است. از جمله اینکه، ارایه خدمات می تواند برای برآورد نیازهای بشر و به منظور دستیابی به مقاصد بخصوصی مثل بهداشت، محافظت و. صورت گیرد؛ لذا ارایه آن ها یا برای حفظ شرایط مناسب زندگی (تعمیرات، نگهداری، بهداشت و.) است و یا برای فراهم کردن سایر نیازهای جامعه بشری مثل تفریحات، مساجد، حمل و نقل شهری و مانند آن می تواند باشد.
فهرست
مقدمه
فصل اول سیستم
سیستم
ویژگی های سیستم
محیط سیستم
انواع سیستم
شمای سیستم
آرایش درونی سیستم
سیستم کارخانه پیروزی
فصل دوم طرح ریزی و مدیریت کارخانه
2-1- روش کلی برنامه ریزی و جایابی کارخانه
2-2- استقرار کارخانه ها و ساختمان های صنعتی
2-3- طراحی ساختمان و ساخت آن
2-4- مسایل خدماتی کارکنان
2-5- طرح ریزی شرایط کاری
2-6- هزینه
2-7- انرژی
2-8- انواع فرآیندهای تولیدی
2-9- تعیین ظرفیت تولیدی
2-10- تجزیه و تحلیل رابطه فعالیت ها
2-11- شمای کارخانه پیروزی
فصل سوم مواد و محصولات
3-1- موجودی
3-2- دوره (سیکل) محصول
3-3- برگشت مجدد در طراحی فرآیند تولیدی
3-4- مواد و فرآیندها
3-5- طبقه بندی کردن مواد
فصل چهارم خرید
4-1-خرید
4-2- انواع قیمت و حمل کالای خریداری شده
4-3- مزایده و مناقصه
4-4- مدیر تدارکات
فصل پنجم انبار
5-1- انبار
5-2- سازمان انبار
5-3- روش های انبار کردن
5-4- انبار کردن محصولات
5-5- انبار تعمیرات و مواد اولیه
5-6- وظایف انباردار
5-7- منابع ورود کالا به انبار
5-8- معرفی برخی فرم ها
فصل ششم ایمنی
6-1- ایمنی
6-2- حوادث
6-3- ایمنی برق
6-4- حریق
7-4- انواع سم
فصل هفتم نظام های کاری
7-1- سیستم های نوبت کاری
7-2- جمعیت انسانی
7-3- استراحت
7-4- کار یکنواخت
فصل هشتم بسته بندی، بازرسی، حمل و نقل
8-1- بسته بندی
8-2- بازرسی
8-3- اساس آنالیز سیستماتیک حمل و نقل
خلاصه
فهرست منابع
تصادفی