چکیده
در دوره معاصر جهان عرب بویژه مقطع زمانی سالهای ۱۸۰۰ تا ۱۹۵۰ میلادی یکی از واقعیتهای غیر قابل انکار، نقش ادبا و فرهنگ سازان مسیحی عرب در تولید، توزیع مفاهیم ومضامین و رواج برخی مکاتب ادبی و نیز انتقال فرهنگ غربی از این راهها به جهان عرب است. کاوش در سه سطح عرصه ها و زمینه های فرهنگی از جمله نهادهای فرهنگی، مجامع ادبی و نیز شناخت قالب ها و ساختارهای ادبی نشان می دهد: پدیده سلطه گرایی غرب نسبت به شرق و بویژه کشورهای عربی که اولین حوزه نفوذ و مداخله غرب به شرق بوده، واقعیتی انکار ناپذیر است چنانچه از چالشهای عمیقی بویژه در جریان جنگهای صلیبی میان کشورهای اروپایی و مسلمانان حوزه مدیترانه جریان داشته است. اما از آغاز دوره رنسانس و پس از انقلاب صنعتی این رویارویی به جای آنکه شکل دینی و ایدئولوژیک داشته باشد حیثیتی توسعه طلبانه و سلطه خواهانه داشته است از آن پس زوال امپراتوری عثمانی به عنوان بهترین ساختار سیاسی اجتماعی در میان جوامع اسلامی- عربی که در اثر دو عامل ضعف و سستی درونی ساختار این امپراتوری و اقتدار اروپاییان حاصل آمد، ما حصل سالهای طولانی مبارزه فرهنگی، نظامی و سیاسی دول استعمارگر بوده است
فهرست مطالب:
طرح تحقیق ۱
مقدمه ۷
بخش اول: ریشه ها و زمینه های تاریخی نفوذ فرهنگ غرب بر جوامع عربی ۱۰
پیشگفتار ۱۱
فصل اول: عوامل نهضت ادبی ۱۵
پیشگامی مصر ۱۶
وضع شام ۱۸
۱- مدارس ۲۴
۱-۱- لبنان ۲۴
۱-۲- مصر ۲۵
۱-۳- سایر بلاد عربی ۲۵
۲-روزنامه و مجلات ۲۵
۲-۱-مصر ۲۵
۲-۲- لبنان ۲۶
۳-چاپ و چاپخانه ۲۶
۴- کتابخانه ۲۷
۵- انجمن های علمی و ادبی ۲۷
۶- ارتباط و تماس مستقیم با غرب ۲۷
۷- ترجمه داستان های غربی ۳۲
۷-۱- سیر تحول داستان نویسی در مصر تا جنگ جهانی دوم ۳۹
۷-۲- نقد و بررسی سیر تاریخی داستان نویسی در ادبیات نوین ۵۳
۸- نمایشنامه ۵۹
۹- سینما ۶۰
فصل دوم: شرق شناسی ۶۱
۱- مفهوم شرق شناسی ۶۲
۱-۱- معنای لغوی استشراق ۶۲
۱-۲- معنای اصلاحی استشراق ۶۳
۲- پدیده مشرق شناسی ۶۴
۳- شرق شناسی ۶۶
۴- شرق به عنوان «غیر» ۶۷
۵- نمونه های بارز صورت نمایشی شرق ۶۹
۶- سیاست و شرق شناسی ۷۰
۷- یونان گرایی و مسیحیت به عنوان اجزای بنیادین میراث شرقی ها ۷۰
۸- شرق شناسی وارونه ۷۱
۹- بومی گرایی ۷۲
نقد و نظر ۷۳
بخش دوم: مکاتب ادبی معاصر ۷۷
فصل اول: مکاتب ادبی غرب ۷۸
۱- سیر تحول تاریخی مکاتب ادبی غرب ۷۹
۲- مکاتب ادبی مغرب زمین ۸۳
۲-۱- کلاسیک ۸۵
۲-۲- کلاسیک جدید ۸۸
۲-۳- رومانتیسم ۹۱
۲-۴- پارناسیسم ۹۶
۲-۵- رئالیسم ۱۰۰
۲-۶- رئالیسم سوسیالیستی ۱۰۲
۲-۷- سوررئالیسم ۱۰۲
۲-۸- سمبولیسم ۱۰۳
۲-۹- اگزیستانسیالیسم ۱۰۶
۲-۱۰- دادائیسم ۱۱۰
فصل دوم شعرعربی و مکاتب ادبی غرب ۱۱۲
۱- شعر عربی قدیم ۱۱۳
۱-۱- مکتب «عمود الشعر» ۱۱۴
۱-۲- مکتب نوپردازان ۱۱۵
۱-۳- مکاتب عربی قدیم ۱۱۶
۱-۳-۱ – مکتب صنعت ۱۱۶
۱-۳-۲- مکتب تصنیع ۱۱۷
۱-۳-۳- مکتب تصنع ۱۱۷
۲- شعر عربی معاصر ۱۱۸
۲-۱- کلاسیک نوین در شعر عربی معاصر ۱۱۹
۲-۲- رومانتیسم در شعر عربی معاصر ۱۲۱
۲-۳- رئالیسم در شعر عربی معاصر ۱۲۵
۲-۴- سوررئالیسم در شعر عربی معاصر ۱۲۶
۲-۵- سمبولیسم در شعر عربی معاصر ۱۲۷
۲-۶- اگزیستانسیالیسم در شعر عربی معاصر ۱۳۲
۲-۷- پارناسیسم در شعر عربی معاصر ۱۳۴
۲-۸- دادائیسم در شعر عربی معاصر ۱۳۵
فصل سوم: گرایش به تامل در ادبیات عرب ۱۳۶
۱- ریشه های گرایش به تامل در دوره معاصر ۱۳۷
۱-۱- احساس حقارت ۱۳۷
۱-۲- بحران ها ۱۳۹
۱-۳- تهاجم فرهنگی ۱۴۱
۱-۴- حس نوگرایی ۱۴۲
۱-۴-۱- نزاع قدیم و جدید ۱۴۲
نقد و نظر ۱۴۴
۱-۵- مهاجرتها ۱۴۴
۲- شعر تاملی و مکاتب ادبی غرب ۱۴۷
نقد و نظر ۱۴۹
۲-۱- آیا تامل به معنی قطع رابطه با مسایل بیرونی است ؟ ۱۵۰
بخش سوم: گرایش های نوین ادبیات عربی ۱۵۲
فصل اول: گرایش های نوین شعر عربی معاصر ۱۵۳
۱- گرایش های نوین موضوعی ۱۵۵
۱-۱- حماسه ۱۵۶
۱-۲- نمایشنامه منظوم ۱۵۸
۱-۳- قصه ۱۶۲
۱-۴- اسطوره ۱۶۳
۲- تحولات موسیقی و ساختار شعر عربی ۱۶۷
۲-۱- شعر منثور ۱۶۸
۲-۲- شعر آزاد ۱۶۹
۲-۳- شعر مدور ۱۷۰
۲-۴- قصیده کلی ۱۷۲
۲-۵- شعر درامی (نمایشی) ۱۷۳
فصل دوم: گرایش های نوین نثر عربی معاصر ۱۷۴
۱- قصه در ادب عربی معاصر ۱۷۸
۲- سیره نویسی ۱۸۰
۳- نمایشنامه نویسی ۱۸۱
بخش چهارم: سیری در اندیشه مسیحی عرب ۱۸۳
فصل اول: اندیشه ادبای مسیحی عرب ۱۸۴
۱- ادبای مهجر ۱۸۵
۱-۱- جبران خلیل جبران ۱۸۵
۱-۱-۱- اسلوب ادبی جبران ۱۸۵
۱-۱-۲- شرق و غرب از نظر جبران ۱۹۱
۱-۱-۳- واقع گرایی جبران ۱۹۵
۱-۲- میخائیل و نعیمه ۱۹۶
۱-۲-۱- اسلوب ادبی نعیمه ۱۹۶
۱-۲-۲- عوامل موثر بر افکار نعیمه ۱۹۸
۱-۲-۳- شرق و غرب از نظر نعیمه ۲۰۱
۱-۳- ایلیا ابوماضی ۲۰۴
۱-۳-۱- شرق و غرب از نظر ابوماضی ۲۰۴
۱-۴- دیانت و رجال مذهبی در ادب مهجر ۲۰۵
۱-۵- مقایسه باورهای دینی مهجر ۲۰۷
۱-۶- زن در ادب مهجر ۲۰۸
۱-۷- عرف و سنت تحمیلی، ازدواج اجباری ۲۰۸
۲-سایر ادبا ۲۱۱
۲-۱- نجیب عازوری ۲۱۱
۲-۲- شبلی شمیل ۲۱۳
۲-۲-۱- شعر شمیل در ستایش حضرت محمد (ص) و قرآن ۲۱۵
۲-۲-۲-سخن شبلی شمیل درباره امام علی بن ابی طالب (ع) ۲۱۶
۲-۳-نسیب عریضه و سبک شعری تازه ۲۱۶
فصل دوم: تاثیر ادبای مسیحی عرب بر جهان عرب ۲۱۷
۱- اندیشه ها و جنبش های نوین سیاسی – اجتماعی ۲۱۸
۱-۱- راههای نفوذ فلسفه روشنگری فرانسه و اندیشه های انقلاب فرانسه
در خاور عربی ۲۲۲
۱-۲- کوشش عملی ادبا ۲۳۲
۱-۳- کشورهای عربی ۲۳۵
۱-۴- انجمن های روشنگری فرهنگی در سوریه ۲۳۷
۲- داستان ۲۴۲
۲-۱- انگیزش منفی به دین وتمسخر مظاهر آن و طرح ارزش های ضد دینی ۲۴۵
۲-۱-۱- خودکشی ۲۵۰
۲-۱-۲- اعتراف ۲۵۴
۲-۲- اهتمام به غریزه ممنوعه جنسی و توصیف صحنه های تحریک آمیز ۲۵۵
۲-۳- استعمال گویش محلی و تضعیف زبان فصیح عربی ۲۶۶
۲-۴- واقع گرایی در داستان ۲۶۸
۳- تاریخ ۲۸۰
نقدو نظر ۲۸۰
۴- زبان شناسی ۲۸۳
فصل سوم: اندیشه ادیب مسلمان ۲۸۶
۱- طه حسین ۲۸۸
۱-۱- آثار ادبی طه حسین ۲۸۸
نقد و نظر ۲۹۹
چکیده ۳۰۱
خلاصه البحث ۳۰۳
منابع ۳۰۵
تصادفی