مقاله معماری اسکله های دریایی و اهمیت آنها…

- مقدمه

۱-۲- اسکله ها

۱-۳- سیستم های کلی اسکله

الف) اسکله های شمع و عرشه

ب) اسکله سپری

ج) اسکله های وزنی

۱-۴- انتخاب محل اسکله و مطالعات لازم برای محل انتخابی

۱-۴-۱- مطالعات هیدرودینامیکی و جوی

الف) باد

ب) موج

ج) جزر و مد

۱-۴-۲- مطالعات ژئوتکنیکی

۱-۴-۳- بررسی های هیدروگرافی و توپوگرافی

۲-۱- مقدمه

۲-۲- تناسب کاربرد

۲-۳- کاربردها

۲-۴- انواع اسکله های شمع و عرشه

۲-۵- روشهای متداول اجرای اسکله های شمع و عرشه

۲-۵-۱- روش ساخت در دریا

۲-۵-۲- روش ساخت در خشکی

الف) عملیات خاکی

ب) حفاری محل شمعها

ج) آرماتورگذاری شمع

د) بتن ریزی شمعها

ه) قالب بندی ستون

و) آرماتورگذاری و بتن ریزی ستون

ز) اجرای تیر کلاهک و عرشه

ح) اجرای راههای دسترسی و آبگیری اسکله

۳-۱- مقدمه

۳-۲- پارامترهای مهم طراحی

۳-۲-۱- ابعاد و ظرفیت کشتی ها

۳-۲-۲- نوع تخلیه و بارگیری

۳-۲-۳- ظرفیت بندر

۳-۲-۴- موج طرح

۳-۲-۵- عمق لایروبی حوضچه و کانال دسترسی

۳-۲-۶- طول اسکله

۳-۲-۹- ارتفاع اسکله

۳-۳- بارگذاری اسکله های شمع و عرشه

۳-۳-۱- بار مرده

۳-۳-۲- بار زنده

ب) وزن کالاهای انباشته شده بر روی سازه

ج) نیروهای وارد بر سازه در خلال استفاده از آن

ج-۱) نیروی ناشی از پهلوگیری کشتی

ج-۱-۱) انرژی پهلوگیری

ج-۱-۲) سرعت برخورد کشتی

ج-۱-۳) فاکتور خروج از مرکزیت

انواع درجه های آزادی برای یک جسم شناور

ج-۱-۴) فاکتور جرم مجازی

ج-۲) نیروی ناشی از مهاربندی کشتی

د) سربار ناشی از تغییرات سطح آب

۳-۳-۳- نیروی ناشی از تغییر شکل

۳-۳-۴- نیروهای ناشی از عوامل طبیعی

الف) نیروی ناشی از امواج

۵-۱- مقدمه

۵-۲- ارزیابی عوامل موثر بر طراحی

۱- بار زنده گسترده:

۲- بار زنده متمرکز:

۳- بار وسایل متحرکم بر اسکله:

۴- نیروهای وارد بر بولارد:

۵- نیروهای حاصل از پهلوگیری:

۶- عوامل محیطی:

۵-۳- ارزیابی رفتار عمومی اسکله های شناور تحت بارگذاری مختلف

۱- بار گسترده زنده به صورت کامل بر یک پانتون

۲- بار گسترده زنده بر نیمی از سطح پانتون

۳- بار گسترده زنده بر ربع سطح پانتون

۴- بار متمرکز

۵- وسایل نقلیه متحرک و جرثقیل

۶- نیروی بولارد

۵-۴- نحوه ارزیابی عملکرد اسکله های شناور در بارگذاری ترکیبی

۵-۵- نتیجه گیری نهایی در مورد مدول مناسب

۵-۵-۱- اسکله تیپ اول (مسافری)

الف) عرض ۳ متر

ب) عرض ۴ متر

ج) عرض۵ متر

۵-۵-۲- اسکله تیپ دوم (باربری سبک)

الف) عرض ۵ متر

ب) عرض ۶ متر

ج) عرض ۸ متر

۵-۵-۳- اسکله تیپ سوم (باربری نیمه سنگین)

الف) عرض ۶ متر

ب) عرض ۷ متر

ج) عرض ۸ متر

جدول ۵-۱: طول پیشنهادی پانتونها برای هر تیپ اسکله

۵-۵-۴- تعیین ارتفاع مناسب برای هر مدول

جدول ۵-۲: ارتفاع پانتونها در تیپهای مختلف

۵-۶- نتیجه گیری کلی

۲-۳-۱- شمعهای چوبی

۲-۳-۲- شمع بتنی لوله ای و توپر

خرید فایل

تصادفی