دسته بندی: مهندسی » مهندسی برق و الکترونیک
فرمت فایل دانلودی: rar
فرمت فایل اصلی: doc
تعداد صفحات: 45
حجم فایل:99 کیلوبایت
قیمت: 8500 تومان
مقدمه
موتورهای پله ای دسته ای از ماشینهای الکتریکی هستند که اطلاعات دیجیتالی را به حرکت مکانیکی تبدیل می کنند. اگر چه موتورهای پله ای سالهای قبل از 1920 میلادی مورد استفاده قرار می گرفته اند، ولی با ظهور کامپیوترهای دیجیتال، استفاده از این موتورها رشد بسیار سریعی پیدا کرد. به عنوان مثال، هنگامی که یک خروجی منطقی ظاهر می شود، رتور در موقعیت زاویه ای از پیش تعیین شده ای قرار می گیرد. این نوع موتورها در محرک کاغذ دستگاههای چاپگر و یا دیگر وسایل جانبی کامپیوتر مانند تعیین موقعیت هد بر روی دیسک مغناطیسی به کار می روند. در مواقعی که تغییر از یک وضعیت ثابت به موقعیت ثابت دیگری مورد نیاز باشد (چه در کاربردهای صنعتی، نظامی یا پزشکی) از موتورهای پله ای استفاده می شود. موتورهای پله ای از نظر اندازه و ساختمان داخلی، انواع مختلفی دارند ولی به دو دسته مهم موتور پله ای رلوکتانس متغیر و موتور پله ای مغناطیس دائم تقسیم می شوند که هر دو نوع، در این فصل مطالعه می شوند. در این فصل، متوجه می شویم که خواص عملکرد موتورهای پله ای رلوکتانس متغیر، بسیار شبیه ماشینهای رلوکتانسی (که قبلاً مورد مطالعه قرار گرفته است) می باشد. همچنین موتور پله ای مغناطیس دائم دارای عملکردی شبیه ماشین سنکرون مغناطیس دائم (که در فصل هفتم بیان گردید) است.
8-2- ساختمان اصلی موتورهای پله ای رلوکتانس متغیر چند تکه
دو نوع موتور پله ای رلوکتانس متغیر به صورت یک تکه و چند تکه است. در اولین تقریب، رفتار این دو نوع موتور را می توان با معادلات مشابهی بیان نمود. در واقعی اصول عملکرد موتور پله ای رلوکتانس متغیر، مشابه ماشینهای رلوکتانسی است (که در فصلهای قبل تشریح شد) و تنها تفاوت آنها در نحوه عملکردشان است. به همین خاطر، برای بیان عملکرد موتورهای پله ای، نیاز به بیان بعضی تعاریف جدید و گسترش بعضی از تعاریف قبلی می باشد. در ابتدا موتورهای پله ای چند تکه با جزئیات بیشتری مورد بحث قرار می گیرد و پس از آن، توضیح مختصری در مورد موتورهای پله ای رلوکتانس متغیر یک تکه داده می شود.
در بیشتر مواقع، موتور پله ای رلوکتانس متغیر چند تکه، حداقل از سه موتور رلوکتانسی تک فاز تشکیل شده است که بر روی یک محور رتور قرار گرفته اند و محورهای مغناطیسی آنها نسبت به یکدیگر اختلاف زاویه دارند. رتور یک موتور سه طبقه ساده در شکل (8-2-1) نشان داده شده است. این رتور، از سه رتور دو قطبی تشکیل شده است که مسیر با حداقل مقاومت مغناطیسی آن در راستای زاویه قرار دارد.
تصادفی