چکیده:
با پیشرفت تکنولوژی و علوم در ابعاد گوناگون بخصوص الکترونیک و نفوذ آن به علوم دیگر مانند مکانیک به عنوان کنترلر؛ که با دقت، سرعت، صرف هزینه کم و بهره وری بالا، بهترین راندمان را ارائه می دهد، موتورهای دیزل نیز از این قاعده مستثنی نیستند. با ورود الکترونیک به دنیای دیزل با بالا رفتن دقت و سرعت کنترل؛ مصرف سوخت کم، شتاب گیری بالا، صدای کم، آلودگی پائین و بطور کلی راندمان موتور، افزایش می یابد. ز آنجا که این سیستم ها انحصاری می باشد می بایست برای آشنایی با آنها به اطلاعات شرکت سازنده متکی بود. البته برای جامع بودن این اطلاعات می توان اطلاعات چند شرکت را جمع آوری و مقایسه نمود. برای عیب یابی وتعمیرات اینگونه سیستم ها نیاز به عیب یاب های الکترونیکی می باشد. با این وجود باید با نحوه عملکرد و ساختار این سیستم ها آشنایی کامل داشت. در این پروژه با برخی از انواع این سیستم ها آشنا می شویم.
فهرست مطالب
مقدمه
فصل اول کنترل الکترونیکی دیزل EDC (Electronic Diesel Control)
۱-۱ نگاه اجمالی به سیستم
۱-۲ الزامات
۱-۳ بخش های سیستم
فصل دوم واحد کنترل الکترونیکی ECU (Electronic Control Unit)
۲-۱ وضعیت عملکرد
۲-۲ طرح و ساختار
۲-۳ پردازش داده ها
۲-۴ عملکرد EDC
۲-۵ انتقال اطلاعات به سیستم های دیگر
فصل سوم حسگرها (Sensors)
۳-۱ کاربردهای خودرویی
۳-۲ حسگرهای دما
۳-۳ حسگرهای فشار از نوع میکرومکانیکی
۳-۴ حسگرهای زاویه و دور موتور از نوع القایی
۳-۵ حسگر مرحله از نوع هال HALL
۳-۶ حسگرهای پدال گاز
۳-۷ اندازه گیر جرم هوا از نوع لایه داغ (فیلم داغ) HFM۵
فصل چهارم عملگرها (Actuators)
۴-۱ عملگرهای الکترونیوماتیک (برقی- بادی)
۴-۲ شیر EGR
۴-۳ دریچه گاز
۴-۴ دریچه مانیفولد ورودی
۴-۵ سیستم های ترمز
۴-۶ کنترل پروانه FAN
۴-۷ سیستم های کمک استارت
نتیجه گیری نهایی و پیشنهادها
فهرست منابع و مراجع
واژه نامه انگلیسی به فارسی
تصادفی