دسته بندی: علوم انسانی » روان شناسی
فرمت فایل دانلودی: zip
فرمت فایل اصلی: doc
تعداد صفحات: 90
حجم فایل:113 کیلوبایت
قیمت: 8000 تومان
دانلود تحقیق با موضوع بررسی و مقایسه عزت نفس بین دانشجویان ورزشکار و غیرورزشکار پسر و دختر،
در قالب word و در 91 صفحه، قابل ویرایش.
مقدمه تحقیق:
مطالعه و تحقیق در مورد ویژگی های شخصیتی، در حقیقت قدیمی ترین تحقیقات در روانشناسی ورزش است. تحقیق در این زمینه از دهه 1950 تا 1970 روانشناسی ورزش را تحت نفوذ خود داشت و از آن به بعد نیز هم چنان از اهمیّت زیادی برخوردار است. (نوابی نژاد ، 1375)
از اهداف مهم تربیت بدنی و علوم ورزش که یکی از شاخه های مهم تعلیم و تربیت محسوب می گردد، ریست بهتر انسان در راستای تقویت ابعاد وجودی خویش می باشد و در همین جهت کوشش می شود با به کارگیری روش های علمی از راه کشف قوانین علمی مربوط به جسم و روان به مؤثرترین روش رشد انسان دست یافته شود. با توجه به تأثیرات متقابل جسم و روان ، وابستگی و ارتباط و اثر متقابل روانشناسی و تربیت بدنی امری اجتناب ناپذیر است.
اهمیت روانشناسی در حیطه تربیت بدنی تا آن حد است که مربیان خود را نیازمند به حداقل اطلاعات پایه از آن می دانند. روانشناسان نیز پیوسته علاقه مند هستند که نقش فعالیت های ورزشی را تغییر خصوصیات روانی بدانند و قصد دارند از طریق پژوهش های مختلف تأثیرات متقابل جسم و روان را کشف کنند. تأثیر فعالیت های ورزشی به خصوصیات روانی که در تحقیق حاضر از جنبه «عزت نفس» می باشد، برای کسانی که در زمینه مسائل روانی کاری کنند و هدف نهاییشان کمک به رشد انسان و سلامت روانی اوست می تواند دارای اهمیت باشند.
بیان مسأله:
تربیت بدنی به عنوان بخش مهمی از تعلیم و تربیت رسالتی بزرگ در تکامل جسمانی و روانی و اجتماعی افراد داشته و اهداف آموزشی و تربیتی و اجتماعی را دنبال می کند و رشد فزآینده و گسترش دامنه اطّلاعات هم چنین دانش و تحقیقات دررشته تربیت بدنی با به کارگیری تکنیک های علمی موجب گردید، روانشناسان ورزشی نیزبا تحقیق درمورد شخصیت به ابهامات و سؤالات موجود در این زمینه پا سخ گویند.
اثری که ورزش به عزت نفس افراد به عنوان یکی از مهم ترین خصوصیات شخصیتی که بسیار مورد توجه و تأکید دانشمندان شاخه های مختلف علم روانشناسی قرار گرفته است، بسیار اساسی و مهم است. هم چنان که یک مربی ورزشی نفس بهتر را مایه ترقی ورزشکار خود می داند. مشاوران و روانشناسان بالینی و روانشناسان عمومی نیز سعی دارند اهمیت ورزش را در افزایش عزت نفس و در نتیجه سلامت روانی را کشف کنند که محققین آن را، یکی از نتایج بد فصل عزت نفس قوی می دانند، پیدا کنند.
محققان معتقدند که فعالیت های تربیت بدنی و ورزش با تربیت روانی آمیخته است و هر تجربه حرکتی یا تغییر جسمانی یک تغییر یا تجربه روانی را به همراه دارد. برخی از محققین از ورزش به عنوان ابزار تربیت و شکل پذیری شخصیت یاد کرده اند و برخی نیز به توان اجتماعی تربیت بدنی تأیید نموده اند. سؤالات نمونه واری که در این چارچوب مطرح می شوند از این قرار است که آیا افرادی که فعالیت ورزشی دارند، صفات شخصیتی خاصی دارند؟یا نوجوانانی سیر در این تحقیق که فعالیت ورزشی دارند، آیا رشته های تیمی و انفرادی تأثیرات متفاوت بر آن ها دارند؟آیا بین مدت فعالیت ورزشی و ویژگی های شخصیتی ارتباطی وجود دارد؟ بدیهی است که شخصیت نیز می تواند در انتخاب نوع ورزش و نیز علایق ورزشی و کسب مهارت های مربوط به آن رشته ورزشی مورد علاقه، مؤثر واقع گردد.
با این وجود تحقیق حاضر برای پاسخ دادن به سؤالات مطرح با پذیرش اصل متقابل شخصیت و ورزش عزت نفس را در بین دانش آموزان ورزشکار و غیرورزشکار (سیر دوره متوسطه) مورد مقایسه قرار می دهد.
اهمیت و ضرورت تحقیق:
تحقیق حاضر در پی یافتن چگونگی رابطه ورزش و عزت نفس در دانش آموزان پسر مقطع متوسطه است و ضرورت آن از چند جنبه نمایان است. می دانیم که در سال های اخیر بحث های زیادی در رابطه با اجرای طرح فراگیر ورزش در کشور وجود دارد و مقدّمات آن نیز در حال پیگیری است که یکی از راه های اجرای این طرح از طریق مدارس است. ضروری است که حقایق برای برنامه ریزان و مسئولان نظام آموزش و پرورش کشور که تربیت بدنی بخشی از این نظام است روشن گردد.
تصادفی