مقدمه:
پیش از آن که به چگونگی انجام تعهد و بررسی ارکان و احکام آن پرداخته شود، باید روشن گردد که انجام تعهد و وفای به عهد از نظر حقوقی و فقهی چه حقیقتی دارد. روشن ساختن ماهیت عناوین مطرح شده در فقه و حقوق هم می تواند دلیل اختلافات اهل فن را آشکار سازد و هم زمینه تجزیه و تحلیل بهتر احکام و مقررات را فراهم آورد. قانون مدنی ایران همانند قانون مدنی فرانسه در مورد تعریف وفای به عهد و بیان عقد و ایقاع بودن ماهیت آن ساکت است و به جای آن در مقام احصای سقوط تعهدات برآمده و وفای به عهد را یکی از طرق سقوط تعهد برشمرده است. در حقوق سایر کشورها مانند انگلیس، مصر، آلمان، سوییس، آمریکا و عراق نیز اشاره ای به موضوع نشده است. با این حال، فقهای عظام و حقوق دانان در این خصوص اظهار نظر نموده اند و هر کدام به نحوی درصدد بیان ماهیت قضیه برآمده اند که حاصل آن چند نظریه است. نظریه قرارداد بودن وفای به عهدبراساس این نظریه، وفای به عهد دارای ماهیتی قراردادی است و نیاز به اراده انشایی دو طرف (متعهد و متعهدله) دارد. در واقع وفای به عهد نوعی قرارداد و توافق است و مانند سایر قراردادها و توافق ها اراده انشایی طرفین برای تحقق آن ضروری می باشد. این نظریه در میان حقوق دانان فرانسوی و برخی کشورهای دیگر مانند آلمان و مصر مطرح می باشد. بر اساس نظر مشهور در فرانسه، وفای به عهد توافق یا قراردادی است که موضوع آن پایان دادن به تعهد و برائت مدیون می باشد. مطابق این نظریه، وصول طلب برای سقوط دین بدهکار کافی نیست و پذیرش او امری است ضروری؛ به همین جهت باید اهلیت تصرف داشته باشد. در میان حقوق دانان فرانسوی، «فرجاوی» معتقد است که وفای به عهد ذاتاً یک عمل حقوقی بوده و دارای دو عنصر مادی و قراردادی است. عنصر مادی اش عبارت است از تسلیم مال و انجام فعل و عنصر قراردادی آن توافق متعهد و متعهد له می باشد«بودن»، دیگر حقوق دان فرانسوی نیز عقیده دارد که وفای به عهد عبارت از یک قرارداد است. به همین جهت توافق اراده متعهد و متعهد له در آن ضرورت دارد و توافق هر دو اراده دارای آثاری است که منجر به سقوط حقی می شود. فهرست مطالب: مقدمه
بیان مسئله
اهمیت و ضرورت انجام تحقیق
اهداف تحقیق
سوالات تحقیق
فرضیات تحقیق
تعاریف واژه ها
تصادفی