دسته: مقالات ترجمه شده
حجم فایل: 362 کیلوبایت
تعداد صفحه: 24
عملکرد و قابلیت سنجی مدیریت دانش در موسسات
دومین همایش بین المللی درخصوص یکپارچگی اطلاعات
چکیده:
موضوع بیانیه بررسی مدیریت دانش از دیدگاه نظریه ساختاری و نظام هماهنگی است. با توجه به تعیین مفاهیم اصلی مانند عناصر، اطلاعات، دانش، این بیانیه تلاشی است درجهت اعمال موارد فوق در موسسات وسازمان ها که به عنوان مفاهیم راهبردی (استراتژیک) یاد میشوند و ایجاد مدیریت موثر و میزان اثربخشی آن بسیار مهم می باشد. مدیریت دانش بر اساس اصولی بنیان نهاده شده است که تقسیم بندی دانش منجر به افزایش آن است. مدیریت دانش یکی از بزرگترین چالش های دوران مدرن است.
دانش، و به ویژه ازدیاد دانش، موضعی وسیع و پیچیده ای ایجاد می کند که نیازمند نظم متعادلی دربه موفقیت رساندن شرکت ها و سازمان ها است. از طریق این تجزیه و تحلیل ساختاری ونظام هماهنگی، نظریه پرداز بکر (Baecker) به توصیف مدیریت دانش از طریق این پیچیدگی می پردازد. پیچیدگی دانش نه تنها مسئله ای است که میبایست حل و فصل شود، بلکه راه حلی برای مشکل واقعی است. این بدین معناست که موسسات به عنوان سازمانهایی اجتماعی، ارتباطی وتعلیمی برداشت می شوند که به دنبال مدل خاصی از مدیریت دانش می باشند که ثابت قدم و تغییردهنده باشند.
1- مقدمه
پژوهش های این مقاله با توجه بر نظریه نطام هماهنگی (سیستم های) لومان و جانشینانش، بینشی نوین را به بحث های رایج در مدیریت دانش القا می کند. بر اساس این نظریه، شرکت به عنوان نظام (سیستم) خود ایجابی آموز می باشد.
مفاهیمی چون دانش، مدیریت دانش، ساختار شرکت و یادگیری به موازات هم توضیح داده می شود: بدین صورت که معنای این مفاهیم با توجه به دیگر نظریه های علمی در خصوص یادگیری سازمانی و همچنین تاثیر آنها بر نظریه نظام هماهنگی (سیستم ها) شرح داده می شوند.
در نظریه نظام هماهنگی، یادگیری سازمانی بسترساز موضوع تحقیق بسیاری از نظریه پردازانی چون چ. ویلکه (H. Willke) در سال 1998، د. سیدل (D. Seidl) در 2005، ک. ه. بکر (K. H. Beker) در 2006، پ. ابرل (P. Eberl) در2001، ه. کسپر (H. Kasper) و ژ. مالبشر (J. Mühlbacher) در سال 2002 شد.
قیمت: 16,000 تومان