دسته بندی: عمومی » سایر
فرمت فایل دانلودی: rar
فرمت فایل اصلی: doc
تعداد صفحات: 26
حجم فایل:28 کیلوبایت
قیمت: 5500 تومان
دانلود تحقیق با موضوع تعلیم و تربیت در اسلام،
در قالب word و در 16 صفحه، قابل ویرایش.
بخشی از مقدمه تحقیق:
از جمله مسائلی که در مورد تعلیم و تربیت اسلامی مطرح است، مسئله محبت و نقطه مقابل آن، خشونت است. البته نقطه مقابل محبت معمولاً بغض است. ولی اثر محبت احسان و نرم است و اثر بغض خشونت و سختگیری. می دانیم که بعضی ها به چشم انتقاد به این تعلیم و تربیت اسلامی نگریسته و گفته اند که در اسلام آن چنان که باید و به قدر کافی روی مسئله محبت و اثرش که نرمی و احسان است تکیه نشده است و اگر در اسلام مسئله محبت به انسان ها و مسئله احسان به انسان ها و نرمش در مقابل انسان ها مطرح است، در مقابل مسئله دشمن داشتن انسان ها و خشونت به خرج دادن و به یک معنا بدی کردن هم مطرح است. باز می دانیم که آن ها که زیادی روی محبت تکیه می کنند، مسیحی ها هستند و کشیش های مسیحی. این ها خیلی دم از محبت می زنند و می گویند عیسای مسیح تنها به محبت دعوت می کرد در محبت هم استثناء نمی کرد.
میان این که افرادی که باید به آن ها محبت بشود، خداپرست باشند یا نباشند، پیرو عیسی باشند یا نباشند بلکه می گفتند که به همه محبت کنید. در یکی از کتاب های تاریخ ادیان و شاید در یک مقاله ای که ترجمه شده بود خواندم که یک جمله است که در همه ادیان بزرگ دنیا آمده است و متحد الآلمان همه ادیان است. در مسیحیت هست، در دین یهود است، در دین زرتشت هست در دین اسلام هست در دین بودا هست و آن این است که برای دیگران همان را دوست بدار که برای خود دوست می داری و همان را دشمن بدار که برای خود دشمن می داری» که ما به این مضمون در اسلام زیاد داریم مانند:
احبب للناس ما تحب لنفسک و اکره لهم ما تکره لنفسک.
این دستور که در اسلام نیز هست یک دستور کالی و مطلق است. حال آیا اسلام در این قاعده عمومی استثنائی آورده است و در ادیان دیگر استثنائی نیست؟ در مسیحیت استثنائی نیست ولی در اسلام استثناءست؟ که در واقع اسلام می گوید برای مردم دوست بدار آنچه را که برای خود دوست می داری مگر در بعضی از امور؟ آیا در اسلام استثنائی هست؟ یا نه، آن چه در اسلام با مسیحیت اختلاف هست، در تفسیر محبت است نه در این اصل کلی …
تصادفی