دسته بندی: مهندسی » مهندسی کامپیوتر
فرمت فایل دانلودی: rar
فرمت فایل اصلی: doc
تعداد صفحات: 15
حجم فایل:18 کیلوبایت
قیمت: 5000 تومان
اشاره :
، این را Tim Buschman، دانشجوی سال آخری می گوید که در آزمایشگاه عصب شناسی پروفسور Earl Miller مشغول پژوهش است. البته دیدن مگی به این آسانی ها مقدور نیست؛ برای دور نگهداشتن مگی از محیطی که انسان ها در آن حضور دارند، از او در محیطی مجزا نگهداری می شود تا از رفتار انسان ها تأثیر نپذیرد. ولی علایم هوشمندی او روی دو نمایشگر که روبه روی بوشمن قرار دارد، قابل مشاهده است. مگی در طول هفت سال گذشته برای مرکز علوم مغز و ادراک (Brain and Cognitive Sciences: BCS) دانشگاه ام آی تی کار کرده است. این میمون، سه ساعت در روز به بازی های کامپیوتری مشغول است که بیشتر با هدف ساخت و پرورش الگوهای کلی توسط مغز مگی و سپس استفاده از آن الگوها به عنوان ابزار، طراحی شده اند. بوشمن (شاید به طنز) می گوید: . منظور او حرکت به سمت بالا و پایین در یک بازی کامپیوتری است که شامل عملگرهای منطقی است که در گروه های خاصی قرار می گیرند.
ولی مگی بسیار خوب عمل می کند: واکنش خوب در برابر پرسش های سخت، صرف تنها نیم ثانیه برای پاسخگویی به هر مسئله و چهار پاسخ درست از پنج پاسخ، نمونه ای از عملکرد خوب اوست.
توانایی مگی در بازی کردن را می توان نقطه تلاقی هوش مصنوعی و دانش عصب شناسی دانست. دانشجوی سال آخر دیگری تحت آموزش های بوشمن و Michelle Machon، مشغول پژوهش در این باره است که مغز چگونه می تواند یاد بگیرد و به ساخت قوانین منطقی بپردازد، و این که چگونه باید کارایی مغز را در انجام این وظایف با عملکرد شبکه های عصبی مصنوعی که در هوش مصنوعی مورد استفاده قرار می گیرد، مقایسه کرد.
چهل سال پیش، این ایده وجود داشت که دانش عصب شناسی و هوش مصنوعی باید همزمان و تواماً در آزمایشگاه هایی مانند آنچه که Miller در آن به پژوهش پرداخته است، مورد مطالعه قرار بگیرد، ولی تصور نمی رفت که این دو، بتوانند چندان به توسعه هم کمک کنند. پیشتر، حیطه مطالعاتی این دو متد بسیار متفاوت از هم بود. عصب شناسی بر کشف و توضیح جزئیات ساختار عصب و فعالیت های عصبی متمرکز بود و هوش مصنوعی می کوشید با توسعه یک مسیر مستقل و فارغ از فرآیندهای بیولوژیکی، به شبیه سازی هوش برسد (از دیدگاه تاریخی، فناوری در واقع نیازی به الهام گرفتن از طبیعت نداشته است؛ نه هواپیماها مانند پرندگان پرواز می کنند و نه خودروها مانند اسب ها حرکت می کنند.) و به نظر می رسید هوش مصنوعی با شتاب بیشتری پیشرفت می کند.
با استفاده از دانش عصب شناسی به سختی می شد به ماهیت مغز پی برد؛ چه رسد به این که بتوان بر نحوه عملکرد آن واقف شد. از سوی دیگر، هر کسی که کمی اطلاعات علمی داشت، روزی را که کامپیوترها بتوانند هر آنچه را که انسان انجام می دهد انجام دهند (شاید هم بهتر از انسان) دور از دسترس نمی دانست. در سال 1962، توجه مقامات به پشتیبانی از پروژه ای مبنی بر طراحی یک سیستم فراگیر خودکار جلب شد که پروژه ای جنجالی در ایالات متحده محسوب می شد (این سیستم به Cybernation مشهور بود)؛ چرا که گمان می رفت با آمدن این سیستم، تعداد زیادی از مردم کار خود را از دست بدهند.
تصادفی