عوامل تعیین کننده مراحل یادگیری
ارتباط شناختی بین پیچیدگیهای معنایی و نحوی این تکواژ هاست که کلید مراحل تحول است، نه بسامد کاربرد آنها در گفتار بزرگسال. پیچیدگیهای نحوی و معنایی زمانی آشکار می شوند که به مراحل یادگیری در زبانهای دیگر توجه کنیم. برای مثال، مفهوم واقعی «جمع» (یک و بیشتر از یک) واقعاً ساده است و کودک آن را به سرعت فرا می گیرد؛ با این وجود، نشانه گذاری جمع در عربی مصری بسیار پیچیده می باشد و استثناهای زیادی در آن وجود دارد. در مقایسه با پیش دبستانی های انگلیسی زبان، اکثر نوجوانان مصری همچنان در رابطه با «جمع» مشکل دارند. تفاوت جنسیت نیز می تواند مشکل ساز باشد. در زبان انگلیسی، مانند زبان فرانسوی، تنها دو جنسیت، مرد و زن، وجود دارد؛ با این وجود، اکثر واژه های انگلیسی برای جنسیت نشانه گذاری نشده اند. فولانی، که یک زبان نیجری- کنگویی است، حدوداً شامل دوازده جنسیت می باشد. به علت پیچیدگی معنایی و نحوی این شکلها، کودکان فولانی زبان، نسبت به کودکان انگلیسی زبان، نشانه های جنسیت را در مدت زمان طولانی تری فرا می گیرند.
مقدمه مترجم 1
عوامل تعیین کننده مراحل یادگیری 2
تکواژهای اولیه دیگر 5
افعال معین 5
پسوندهای صفت و اسم 6
یادگیری قانون صرفی و جنبه های دیگر زبان 7
تحول شکل جمله 10
عناصر جمله 11
تحول عبارت اسمی 11
تحول عبارت فعلی 13
زمان و ارجاع 19
انواع جمله 23
شکل جمله خبری 24
شکل جمله پرسشی 29
شکل جمله امری 35
شکل جمله منفی 36
درونه گیری و ربط 41
درونه گیری عبارتی 43
درونه گیری مصدری 44
درونه گیری اسم فعل 45
درونه گیری بند وابسته 46
ربط بندی 51
خلاصه 57
تحول واجشناختی 58
فرآیندهای واجشناختی 60
فرآیندهای ساختار هجایی 60
فرآیند همگونی 63
فرآیندهای جانشینی 64
فرآیندهای چندگانه 66
درک و تولید 67
خلاصه 68
نتیجه گیری 69
مباحثه 70
خودآزمایی 71
تحول معناشناختی و کاربرد زبان در افراد مدرسه رو و بزرگسال 73
اهداف فصل 74
تحول کاربرد شناختی 79
داستانها 80
تحول داستانها 83
تحول دستور زبان قصه 89
تفاوتهای داستان 96
تواناییهای محاوره ای 100
کاربردهای زبان 101
شروع و حفظ موضوع 105
رابط ها و جداکننده ها 106
درخواستهای غیر مستقیم 107
اصلاح گفتگو 110
اصطلاحات اشاره ای 111
تفاوتهای جنسیتی 112
کاربرد واژه ها 113
سبک گفتگو 114
تحول 118
نتیجه 120
خلاصه 122
واژه نامه
تصادفی