دسته: برق، الکترونیک، مخابرات
فرمت فایل: doc
حجم فایل: 21685 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 77 پایان نامه و پروژه پایانی کارشناسی در رشته مهندسی برق – الکترونیک با عنوان ساعت دیجیتال
چکیده:
در واقع یک تابلوی نمایشگر دیجیتالی، متن مورد نظر خود را از طریق تجهیزات ورودی همچون کیبورد و یا پورت سریال دریافت می کند. و این اطلاعات را در اختیار پردازنده قرار می دهد. سپس پردازنده پس از آنالیز اطلاعات آن را در حافظه تابلو ذخیره نموده. علاوه بر آن حافظه موجود در تابلومی تواند کدهای برنامه را در خود نگهداری نماید. از طرفی پردازنده با توجه به اطلاعات ذخیره شده، سیگنالهای لازم را جهت نمایش تولید کرده و در اختیار درایورها قرار می دهد.
با توجه به اینکه نحوه چیدمان LED ها در نمایشگر به صورت ماتریسی می باشد، لذا دو دسته درایور برای راه اندازی ماتریس نیاز است که شامل درایورهای سطر و درایورهای ستون می باشند. این درایورها با توجه به فرامین دریافتی از سوی پردازنده، با روشن و خاموش نگاه داشتن LED های موجود در ماتریس، باعث به نمایش درآمدن مطالب (اعم از متن و یا تصویر) بر روی ماتریس خواهند شد.
هر چه تعداد اجزاء تصویر در واحد سطح بیشتر باشد، وضوح بیشتر می باشد. به عبارت دیگر تصویر به واقعیت نزدیکتر بوده، جزئیات آن بهتر دیده می شود. در تابلوهای دیجیتالی نیز خاصیت موزائیکی وجود دارد. تصویر تابلو توسط ماتریسی از LED ها ایجاد می گردد. در اینجا ابعاد یک جزء تصویر به اندازه قطر یک LED است. که از یک فاصله معین چشم بیننده قادر به تمایز نقاط تصویر ایجاد شده نبوده و یک تصویر را یکپارچه احساس می کند.
جهت تشکیل تصویر بر روی پانل تابلو، نیاز به روشن و خاموش نگه داشتن LED های موجود بر روی تابلو متناسب با تصویر مورد نظر است. بنابراین نیاز به کنترل تک تک LEDهای موجود در تابلو می باشد. از طرفی هر LED دارای دو پایه است (با فرض تک رنگ بودن) و در صورتی که ما یک پانل LED با ماتریس 10×10 داشته باشیم، دویست پایه و یا دویست سیم جهت کنترل داریم. مسلماً استفاده از این تعداد سیم مقرون به صرفه نخواهد بود و باعث پیچیدگی مدار خواهد شد. جهت برطرف کردن مشکل فوق می توان پایه های یکسان در LED ها را به صورت سطری و ستونی به یکدیگر متصل نمود. به تصویر بالا دقت کنید.
همانطور که در تصویر مشاهده نمودید، در این آرایش آند تمامی LED های موجود در یک سطر یکسان به هم متصل شدند، همچنین کاتد LED های موجود در یک ستون نیز به هم اتصال داده
شده اند. شما در این حالت جهت روشن کردن هر LED کافیست که سطری که آن LED در آنجا قرار دارد را به سطح ولتاژ مثبت اتصال داده و سپس ستون مربوط به همان LED را به زمین مدار وصل کنید. با این روش ما توانستیم از تعداد سیمهای مورد نیاز جهت کنترل LED ها بکاهیم ولی در مقابل امکان کنترل همزمان تمامی سطرها را از دست دادیم و در هر لحظه فقط و فقط میتوان LED های موجود در یک سطر و یا یک ستون را کنترل نمود.
جهت نمایش نیازی هم به تمامی LED ها نیست و میتوان توسط جاروب نمودن سطرها و یا ستون ها نیز به نمایش تصویر در تابلو روان پرداخت.
به هر حال در صورت عدم استفاده از روش فوق شما مدار پیچیده ای خواهید داشت، مثلاً برای کنترل LED ها موجود در تصویر شما حداقل باید از طریق 41 سیم ماتریس را کنترل می کردید. در حالی که با استفاده از روش ماتریسی شما فقط به 13 سیم نیاز دارید. فقط در این حالت برنامه شما کمی پیچیده خواهد شد.
مختصری راجع به AVR:
زبانهای سطح بالا یا همان HLL (HIGH LEVEL LANGUAGES) به سرعت در حال تبدیل شدن به زبان برنامه نویسی استاندارد برای میکروکنترلرها (MCU) حتی برای میکروهای 8 بیتی کوچک هستند. زبان برنامه نویسی BASIC و C بیشترین استفاده را در برنامه نویسی میکروها دارند ولی در اکثر کاربردها کدهای بیشتری را نسبت به زبان برنامه نویسی اسمبلی تولید می کنند. ATMEL ایجاد تحولی در معماری، جهت کاهش کد به مقدار مینیمم را درک کرد که نتیجه این تحول میکروکنترلرهای AVR هستند که علاوه بر کاهش و بهینه سازی مقدار کدها به طور واقع عملیات را تنها در یک کلاک سیکل توسط معماری RISC (REDUCED INSTRUCTION SET COMPUTER) انجام می دهند و از 32 رجیستر همه منظوره (ACCUMULATORS) استفاده می کنند که باعث شده 4 تا 12 بار سریعتر از میکروهای مورد استفاده کنونی باشند.
تکنولوژی حافظه کم مصرف غیرفرّار شرکت ATMEL برای برنامه ریزی AVR ها مورد استفاده قرار گرفته است در نتیجه حافظه های FLASH و EEPROM در داخل مدار قابل برنامه ریزی (ISP) هستند. میکروکنترلرهای اولیه AVR دارای 1، 2 و 8 کیلوبایت حافظه FLASH و به صورت کلمات 16 بیتی سازماندهی شده بودند.
فهرست مطالب
عنوان صفحه
مقدمه… 1
فصل اول: فیبر مدار چاپی
انواع فیبر مدار چاپی… 4
طریقه ساخت فیبر مدار چاپی… 4
طریقه نصب قطعات بر روی فیبر مدارچاپی… 4
رسم نقشه مربوط به خطوط پشت فیبر… 4
انتقال نقشه مدار بر روی فیبر… 5
فصل دوم: میکروکنترلرها
AVR… 7
خصوصیات ATtiny10، ATtiny11، ATtiny12… 8
میکروکنترلر AVR… 10
توان مصرفی پایین… 10
نکات کلیدی و سودمند حافظه فلش خود برنامه ریز… 11 راههای مختلف برای عمل برنامه ریزی… 11
خود برنامه ریزی توسط هر اتصال فیزیکی… 11
ISP… 11
فصل سوم: Bascom
معرفی کامپایلر Bascom… 13
معرفی منوهای محیط Bascom… 13
معرفی محیط شبیه سازی… 17
معرفی محیط برنامه ریزی… 19
ساخت programmer STK200/300… 20
فصل چهارم: معرفی IC ATM8
معرفی پایه های IC… 24
فصل پنجم: نرم افزار
بدنه یک برنامه در محیط Bascom… 31
معرفی میکرو… 31
کریستال… 31
اسمبلی و بیسیک… 32
آدرس شروع برنامه ریزی حافظه Flash… 32
تعیین کلاک… 32
پایان برنامه… 33
اعداد و متغیرها و جداول Look up… 33
دیمانسیون متغیر… 33
دستور Const… 34
دستور CHR… 35
دستور INCR… 35
دستور DECR… 35
دستور CHEcksum… 36
دستور Low… 36
دستور High… 36
دستور Rotate… 36
تابع format… 37
جدولLook up… 38
دستور Hex… 38
رجیسترها و آدرس های حافظه… 39
دستور Set… 39
دستور Reset… 39
دستور Bitwait… 39
دستور Out… 40
دستور INP… 40
دستورالعمل های حلقه و پرش… 40
دستور GoTo و JMP… 40
دستور Do-Loop… 41
دستور for- Next… 41
دستور f… 42
دستور Case… 43
فصل ششم: پیکره بندی تایمر/کانتر صفر و یک
پیکره بندی تایمر/کانتر صفر در محیط Bascom… 46
پیکره بندی تایمر/کانتر یک در محیط Bascom… 47
معرفی زیربرنامه… 48
فصل هفتم: طراحی پروژه… 50
ضمائم… 60
مراجع 88
قیمت فایل فقط 33,000 تومان
تصادفی