پیدایش انسان از نظر علم و قرآن

دسته: فقه، الهیات، معارف

فرمت فایل: doc

حجم فایل: 26 کیلوبایت

تعداد صفحات فایل: 24 پیدایش انسان از نظر علم و قرآن

مقدمه

موضوع بحث پیدایش انسان از نظر علم و از نظر قرآن است ابتدا درباره پیدایش انسان از دیدگاه علم مطالبی را مطرح می کنم. تحقیقات علوم طبیعی و مطالعات علمی در زمینه شناخت طبیعت، روش و شیوه ای دارد که بیشتر بر مشاهدات عینی خارجی، تجربیات آزمایشگاهی، بررسی های تطبیقی، و نتیجه گیری های علمی از این مشاهدات و تجربه ها و بررسی ها تکیه دارد، و باید هم چنین باشد. باید بپذیریم که شیوه های مورد استفاده در این قرن های اخیر در زمینه شناخت طبیعت، شیوه های پیشرفته، آگاهی بخش و پرثمری بوده است. یکی از چهره های درخشنده در طبیعت شناسی علمی داروین است. مطالعه زندگی نامه این مرد نشان می دهد که مردی به تمام معنا جستجوگر، علم دوست، و عاشق شناخت بهتر جهان بوده است. او به راستی می خواسته بر آگاهیهای صحیح تر درباره جهان طبیعت دست بیابد. روشی علمی که او برای این منظور مورد استفاده قرار داده روشی است که در اصل صحیح و عالمانه و علمی است و که هنوز هم به قوت خودباقی است و در آینده هم باید از آن استفاده کرد. او با بردباری قابل تحسینی مجموعه اطلاعاتی علمی را که درباره پیدایش موجودات طبیعت، ومخصوصاً موجود زنده، تا عصر او دیگران در کتابهایشان نوشته بودند گردآوری کرد و مورد مطالعه قرار داد.

و چون یک طبیعت شناس ارزنده فقط ملا کتابی نیست بلکه کتاب بزرگتری را که او مورد استفاده دایم و پیگیر قرار می دهد کتاب پر راز و در عین حال آگاهی بخش طبیعت است، او تلاش کرد تا نه تنها به صورت شخصی، بلکه با تمام امکاناتی که در اختیار داشت (کلکسیون ها و مجموعه های ارزنده ای از فسیل های گیاهی وحیوانی، از انواع سنگها، و آنچه می توانست در شناخت علمی طبیعت به او کمک بکند) به شناخت طبیعت بپردازد. برای اینکه پیوند فرهنگ بشری در طول قرنهای گوناگون محفوظ بماند و فکر نکنیم که همه چیز نو است و بر گذشته ها یکسره خط بطلان بکشیم، یادآوری می کنم که مشابه این طرز عمل را در طبیعت شناسی ارسطو و در زندگی نامه او نقل کرده اند. ارسطو هم از محبت و علاقه اسکندر پرقدرت به خودش یک استفاده فراوان و مهم کرد و آن این بود که از او و از کسانی که با او بودند خواسته بود تا به هر جا می روند مدارک طبیعی تازه علمی را برای تهیه کلکسیونهای علمی طبیعی برای او بفرستند.

به همین جهت است که او در کتابهای طبیعت شناسی اش آگاهی هایی می دهد که از محیط یونان وپیرامون یونان بسی فراتر است؛ آگاهی هایی ناشی از مشاهدات عینی و همراه با نتیجه گیریهای>نیمه علمی < داروین با نتیجه گیری از مجموعه مطالعات وسیعش، در خلال کتابها و بر آثار طبیعی گردآوری شده زمانش، نتیجه ای گرفت که البته این نتیجه و این فرضیه سابقه داشت: فرضیه تکامل. فرضیه تکامل مخلوق داروین نیست بلکه داروین با مطالعاتش توانست در شناساندن علمی این فرضیه و گسترش نتیجه گیریهای علمی از آن یک نقطه عطف و یک جهش به وجود بیاورد، و به همین جهت فرضیه تکامل به نام داروینیسم معروف شد. ما نباید بگوییم این نامگذاری ها غلط است. نباید بر سر آنها جدال کنیم. باید معنی صحیح این نامگذاری ها را یاد بگیریم. وقتی می گوییم داروینیسم، نمی خواهیم بگوییم و فرضیه ها و نظریات علمی که او خلق و ابداع کرده است. می توانیم بگوییم نظریاتی که او به بهترین وجه نسبت به زمان خودش و قبل از خودش به آنها شکل داد. بر طبق این نتیجه گیری نهایی داروین به این نتیجه هایی که عرض میکنم رسید. کلمات کلیدی: انسان پیدایش انسان از نظر علم پیدایش انسان از نظر قرآن قیمت فایل فقط 11,500 تومان

عبارت های کلیدی

  • پیدایش انسان از نظر علم و قرآن
  • دانلود مقاله پیدایش انسان از نظر علم و قرآن
  • پیدایش انسان از نظر علم
  • پیدایش انسان از نظر قرآن
  • پیدایش انسان
  • خرید پایان نامه الهیات و معارف اسلامی
  • انجام پایان نامه الهیات و معارف اسلامی
  • فروشگاه ساز فایل

خرید فایل

تصادفی