دسته: هنر و گرافیک
فرمت فایل: doc
حجم فایل: 64 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 70 مینیاتور و نقاشی در دوران اسلامی
تعریف مینیاتور:
در فرهنگ معین آمده است: مینیاتور تصویری کوچک است که در آن ریزه کاری به کار رفته است. نوعی نقاشی خاص مشرق زمین که در آن قواعد علم مناظر و مرایا و کالبدشناسی رعایت نمیشود و رنگ جنبه تزیینی دارد و جزییات با ریزه کاریهای خاص در آن نشان داده میشود. در فرهنگ عمید آمده است: مینیاتور، نقاشی همراه با ریزه کاری و استفاده از لاجورد، طلا و آبرنگ بر روی کاغذ و یک هنر که بیشتر در مشرق زمین معمول است، میباشد.
گروهی از صاحبنظران مینیاتور را کلمه ای فرانسوی مرکب از دو واژه مینیموم (کوچک) و ناتورال (طبیعت) میدانند که مجموعا به معنای طبیعت کوچک است. در معنای فلسفی مینیاتور را تصویر عالم خیال میدانند. رویین پاکباز در دایره المعارف هنر، نیز اصطلاح مینیاتور را غربی دانسته و بیان میدارد که مینیاتور برای توصیف نقاشیها و عمدتا تکچهره هایی در اندازه کوچک به کار میرفته است. اما در اصل خود به هنر مصورسازی و تذهیب کتب خطی اطلاق میشد. مینیاتورسازی تا میانه سده نوزدهم رواج داشت. مینیاتوریستها از رنگ جسمی بر روی پوست یا مقوا (متداول در سده شانزدهم) و آبرنگ روی عاج یا رنگ روغن روی فلز (متداول در سده هجدهم) استفاده میکردند. اما اطلاق واژه مینیاتور به نگارگری قدیم ایرانی نارسا و گمراه کننده میباشد.
کلمات کلیدی:
مینیاتور
نقاشی
دوران اسلامی
فهرست مطالب
نقاشی در دوران اسلامی 1
تعریف مینیاتور: 1
و اما نگارگری ایرانی: 3
1) خواص الادویه (خواص الاشجار، خواص دارویی) 11
2) مقامات حریری 12
3) کلیله و دمنه: 12
مکتب تبریز (مغول) (قرن 7 و 8ﻫ. ق) 16
3) شاهنامه دموت• 21
آل مظفر (نیمه دوم قرن هشتم _753 ﻫ. ق) 27
بغداد_تبریز یا جلایری (735_813 ﻫ. ق) 28
مکتب قزوین صفوی: 41
مکتب اصفهان صفوی: 46
فصل دیگری در تاریخ نقاشی ایران 70
قیمت فایل فقط 14,000 تومان
تصادفی