دسته: مدیریت
فرمت فایل: doc
حجم فایل: 50 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 12 مقاله رشته مدیریت با عنوان بررسی عوامل مؤثر بر رضایت شغلی
چکیده:
نیروی انسانی، مهم ترین وارزشمند ترین عامل، از منابع مختلف تولید است. عامل انسانی در سازمان، کلیه کارکنان شاغل در سازمان اعم از مدیران، سرپرستان، کارشناسان، کارمندان و کارگران را در سطوح مختلف شغلی دربرمی گیرد واشتغال از جمله مسائلى است که همیشه، دولت ها و ملت ها را به خود مشغول داشته است. هر چند شغل و حرفه به ظاهر، به بعد معیشتى انسان ها مربوط مى شود، ولى با بعد فردى، خانوادگى، اجتماعى، سیاسى و فرهنگى آنان نیز ارتباطى تنگاتنگ دارد. رضایت شغلى حوزه اى است که در آن دیدگاه هاى روان شناسی اجتماعى، جامعه شناختى، اقتصادى، علوم سیاسى و تربیتى هر یک به سهم خود در آن سخن گفته اند.
امروزه در هر کشورى، هزاران هزار شغل و حرفه وجود دارد که افراد به آن اشتغال داشته، به زندگى خود ادامه مى دهند. آنچه همواره مورد توجه روان شناسان و اندیشمندان علوم اجتماعى بوده رضایت شغلى افراد و آثار این رضایت در روحیه آن ها و بازدهى کارشان مى باشد. اگر کسى به شغل خود علاقه مند باشد، خلاقیت و استعداد وى در زمینه کارى اش شکوفا خواهد شد و هرگز دچار خستگى و افسردگى نخواهد شد. به عکس، اگر کسى از حرفه اش راضى نباشد، هم خودش دچار افسردگى و سرخوردگى مى شود و هم کارش بى نتیجه خواهد بود. در این مقاله، برای ایجاد شناخت و درک درست و مناسب از منابع انسانی سازمان، مطالبی بیان می شود سپس رضایت شغلی، نظریه های مختلف در این باره و عوامل موثر در رضایت شغلی، بررسی می شوند.
واژه کلیدی:
رضایت شغلی
سازمان
مدیران
کارکنان
نیروی انسانی
مقدمه
سازمان, اجتماعی است که حیات و پایداری آن به وجود پیوندی قوی بین اجزا و عوامل تشکیل دهنده آن بستگی دارد. احساس بی عدالتی در رضایت شغلی افراد اثرات مخربی بر روحیه همکاری دارد. چرا که اهتمام نیروی انسانی و انگیزش کارمند را تحت تاثیر خود قرار می دهد. بی توجهی و بی عدالتی و توزیع ناعادلانه دستاوردها روحیه کارمند را تضعیف کرده و انگیزه تلاش , فعالیت و همکاری آن را تنزل می دهد.
بنابراین سازمان عبارت از فرایندهای نظام یافته از روابط مقابل افراد برای دست یافتن به هدفهای معین, پس عنصر اصلی و موثر هر سازمان را منابع انسانی آن سازمان تشکیل می دهد که در بین آنها روابط متقابل بر قرار است, و بهترین راه سازماندهی این منابع استفاده شایسته سالاری در میان آنها است. در نهایت می توان گفت که سازمان چیزی جز روابط متقابل بین افراد نیست و ساختار سازمانی این روابط متقابل را که شامل تعیین نقشها, سلسله مراتب هدفها و سایر ویژگیهای سامان است منعکس می نماید که همه آنها در جهت رضایت کارکنان و جلوگیری ترک خدمت آنهاست.
فهرست مطالب
بررسی عوامل مؤثر بر رضایت شغلی 2
چکیده: 2
واژه کلیدی: 2
مقدمه 3
رضایت شغلی و ترک خدمت و عوامل موثر بر آن 3
موارد موثر بر رضایت شغلی به شرح زیر است: 5
عملکردهای مفید در جهت رضایت از شغل 6
نظریه های رضایت شغلی: 8
برای نمونه بروفى (A. H. B r o p h y) به سه نظریه، اشاره نموده است که عبارتند از: 8
الف – نظریه نیازها: 8
ب – نظریه انتظارات: 8
پ- نظریه نقش: 9
ج- نظریه امید و انتظار 9
تعهد سازمانی: 10
نتیجه گیری: 11
پیشنهادات: 11
منابع: 12
قیمت فایل فقط 5,500 تومان
تصادفی