دسته: روانشناسی و علوم تربیتی
فرمت فایل: doc
حجم فایل: 438 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 30 پایان نامه کارشناسی رشته روانشناسی صنعتی و سازمانی با عنوان رابطه بین تنیدگی شغلی و عملکرد شغلی
چکیده:
هدف این پژوهش، بررسی رابطه بین تنیدگی شغلی و عملکرد شغلی بود. نمونه پژوهش حاضر 60 نفر از کارگران کارخانه صنعتی منطقه چهار دانگه شهر تهران بود که با روش نمونه برداری در دسترس انتخاب شدند و به پرسشنامه عوامل تنیدگی زای حرفه ای (اسپکتور و جکس، 1998) پاسخ دادند. پرسشنامه محقق ساخته ارزیابی عملکرد شغلی نیز توسط سرپرستان آنان تکمیل شد. داده ها با استفاده از آزمون همبستگی تحلیل شدند. نتایج نشان دادند که بین تنیدگی شغلی و عملکرد شغلی رابطه منفی معنادار 001/0 p<، 077/0r=- وجود دارد. واژه های کلیدی: تنیدگی شغلی عملکرد شغلی کارگران صنعتی مقدمه تنیدگی شاید عمومی ترین مسئله زندگی روزمره انسان باشد که وجه مشخصه زندگی امروز شده است. سه الگوی مختلف تنیدگی وجود دارند که از لحاظ دید کلی با هم متفاوتند: الگوی اول تنیدگی را پاسخی می داند که فرد در برابر شرایط و پیشامدها از خود نشان می دهد. دومی آن را مجموعه درهم آمیخته ای از مشکلات می داند که فرد در محیط خود با آنها رو برو است و الگوی سوم، تنیدگی را کنش متقابل معرفی می کند که بین ویژگیهای فرد و عاملهای محیط پدید می آید. تنیدگی به منزله بخشی از زندگی هر انسان، در همه افراد در حد اعتدال آمیز وجود دارد ودر این حد به عنوان پاسخ سازش یافته2 تلقی می شود (دادستان، ١٣٨۶). می توان گفت که تنیدگی در پاره ای از مواقع خلاقیت را در فرد ایجاد می کند و امکان تجسم موقعیتها و سلطه بر آنها را فراهم می آورد. اما این حالت ممکن است جنبه مرضی داشته باشد، در این صورت نمی توان پاسخ را سازش یافته تلقی کرد بلکه باید آن را به منزله منبع شکست، سازش نایافتگی، استیصال گسترده ای تلقی کرد که فرد را از بخش عمده ای از امکاناتش محروم می کند (دادستان، ١٣٨6). تنیدگی شغلی را می توان روی هم جمع شدن عاملهای تنیدگی زا و آن گونه وضعیتهای مرتبط با شغل دانست که بیشتر افراد نسبت به تنیدگی زا بودن آن اتفاق نظر دارند. برای نمونه یکی از وضعیتهای پر تنیدگی و مرتبط با شغل این است که از یکسو کارگر یا کارمند در معرض خواستها یا فشار های زیاد در محیط کار قرار بگیرد و از سوی دیگر، برای بر آوردن این خواستها وقت محدودی در اختیار داشته باشد (راس و آلتمایر، 1385/2003). ارزیابی عملکرد شغلی کارکنان، باید به طور مداوم و در دوره های معینی از سال، انجام شود. ارزیابی عملکرد شغلی مرئوسان ممکن است با مشاهده اتفاقی، یادآوری نحوه کار آنان در گذشته، اظهار نظر افراد دیگر، یا بر اساس شواهد موجود، انجام گیرد. در مواردی نیز ممکن است ازفرمهای رسمی برای ارزیابی عملکرد شغلی کارکنان سازمان، استفاده شود (ساعتچی، ١٣٨٠). فهرست مطالب عنوان چکیده. فصل اول: معرفی پژوهش 1. گستره مسئله. 1-1. مقدمه 1-2. بیان مسئله 2. اهمیت موضوع پژوهش 3. هدف پژوهش 4. سوال پژوهش 5. فرضیه پژوهش 6. متغیرهای پژوهش. 7. تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرها. 7-1. تنیدگی شغلی. 7-2. عملکرد شغلی فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه پژوهش 1. عملکرد شغلی 1-1. اهداف ارزیابی عملکرد شغلی 1-2. اندازه گیری عملکرد شغلی. 1-3. منابع درجه بندی عملکرد شغلی 1-4. متداولترین روشهای ارزیابی عملکرد شغلی 1-4-1. پسخوراند 360 درجه 1-5. مشکلات و اشتباهات ارزیابی عملکرد. 2. تنیدگی شغلی. 2-1. عوامل تنیدگی شغلی 2-2. نشانه های تنیدگی. 2-2-1. نشانه های روانی تنیدگی. 2-2-2. نشانه های جسمانی تنیدگی. 2-3. نظریه های تنیدگی 2-3-1. الگوی سلیه 2-3-2. الگوی کنش متقابل (الگوی تبادلی). 2-3-3. الگوی شخص- محیط. 2-3-4. الگوی تنیدگی شغلی 2-4. تنیدگی کارگری 2-5. مشاغل تنیدگی زا. 2-6. رابطه میان تنیدگی و عملکرد شغلی فصل سوم: روش شناسی 1. روش پژوهش. 2. جامعه آماری، گروه نمونه و روش نمونه برداری. 2-1. جامعه آماری. 2-2. روش نمونه برداری و تعیین گروه نمونه 3. ابزار ارزشیابی 3-1. سنجشهای تنیدگی زای حرفه ای 3-2. پرسشنامه عملکرد حرفه ای. 4. طرح تحلیل داده ها فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها 1. یافته های پژوهش فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری 1. بحث و تفسیر نتایج پژوهش 2. محدودیتها 3. پیشنهادات فهرست مطالب الف. منابع فارسی. ب. منابع انگلیسی. قیمت فایل فقط 12,000 تومان
تصادفی