دسته: روانشناسی و علوم تربیتی
فرمت فایل: doc
حجم فایل: 34 کیلوبایت
تعداد صفحات فایل: 41 آموزش و پرورش کارآمد و ویژگی های آن
چکیده:
امروه آموزش و پرورش به عنوان یکی از مهمترین عوامل توسعه جوامع محسوب می شود و کشورهای جهان می کوشند تا درانتخاب نظام آموزشی کارآمد یا کارآمدتر نمودن نظام آموزشی خود کمترین فرصتی را از دست ندهند. اما به راستی کارآمدی یعنی چه؟ منظور از آموزش و پرورش کارآمد چیست؟ چه ملاکهایی برای سنجش کارآمدی وجود دارد؟ ارتباط کارآمدی، اثربخشی و بهره وری چگونه است؟ کارآیی در نظام آموزشی یعنی چه؟ اتلاف در آموزش و پرورش یعنی چه؟ عوامل مؤثر بر کارآیی نظام های آموزشی کدامند؟در این مقاله با بررسی سؤال های فوق، ویژگی های آموزش و پرورش کارآمد با توجه به نتایج تحقیقات و نظر صاحب نظران ارائه می شود. قابل ذکر است در این نوشتار مفهوم کارآمدی معادل کارآیی (Efficeiency) در نظر گرفته شده است، هر چند برخی صاحب نظران بین این دو واژه تفاوت قائل شده اند.
کلمات کلیدی:
کارآیی (Efficeiency)
آموزش و پرورش کارآمد
کارآیی نظام های آموزشی
مقدمه
امروزه نقش آموزش و پرورش در فرآیند توسعه اقتصادی، احتماعی و فرهنگی جوامع بارزتر گشته به طوری که تو سعه هر جامعه ای را مستلزم توسعه در نظام آموزشی آن می دانند. اما محدودیت منابع انسانی و مالی که معمولاً جوامع با آن رورو هستند، این موضوع را با مشکل مواجه نموده است. همچنین در جوامع کنونی که تغییرات سریع و غیرقابل پیش بینی علم و دانش نقش مهمی در کلیه شؤون زندگی فردی و جمعی کشورها دارد، گرایش فراگیر و جهانی به آموزش و پرورش از یک طرف وکمبود منابع مالی، مادی و انسانی از طرف دیگر چالش هایی را در این زمینه ایجاد نموده است. لذا مسؤولان و برنامه ریزان آموزشی به کارآمدی (کارآیی) نظام آموزشی توجه ویژه ای را معطوف می نماید. در واقع با مشخص شدن کارآمدی (کارآیی) نظام آموزشی در می یابند که از منابعی که جامعه در اختیار نظام آموزشی قرار داده به چه میزان (تا چه حد) به نحو مطلوب استفاده شده است.
در هر حال آموزش و پرورش به دنبال رسیدن به اهداف تعیین شده و اجرای مطلوبی برنامه های مصوب خود می باشد. اما به رغم انتظار مسؤولان برنامه ریزان، دانش آموزان و خانواده ها هموارهعواملی موجب می شود که اهداف و برنامه های تعیین شده، تحقق نیابند. به عنوان مثال: تعدادی از دانش آموزان در مدت تعیین شده نمی توانند دوره های تحصیلی خود را با موفقیت طی نمایند. این عدم موفقیت به صورت مردودی (تکرار پایه) Repetition و یا ترک تحصیل زودرس Dropping-out خود را نشان می دهد که هر دو شاهدی ر دور شدن از اهداف آموزش و پرورش است و یا همه فارغ التحصیلان نمی توانند به نیازهای فردی، جامعه و بازار کار پاسخ دهند که این مورد نیز شاهدی دیگر بر دور شدن از اهداف آموزش و پرورش می باشد. این مقاله سعی می نمایدبه معرفی کارآمدی (کارایی) و ویژگی های آموزش و پرورش کارآمد (کارا) بپردازد.
فهرست مطالب
آموزش و پرورش کارآمد و ویژگی های آن 2
چکیده 2
بیان مسأله: 4
اهمیت و ضرورت بررسی 9
اهداف بررسی: 10
محور اول: تعاریف کارآمدی و اثربخشی 10
محور دوم: کارآیی، اثربخشی و رابطه آنها با بهره وری 12
محور سوم: ملاک های کارآیی و اثربخشی 14
محور چهارم: کارآیی در نظام آموزشی 17
انواع کارآیی در آموزش و پرورش 19
محاسبه کارآیی درونی: 21
محور پنجم: اتلاف (افت یا شکست تحصیلی): 27
هزینه سنگین اتلاف (شکست یا افت تحصیلی) در آموزش و پرورش: 30
محور ششم: برخی از عوامل مؤثر بر کارآیی نظام های آموزشی: 35
محور هفتم: ویژگی های آموزش و پرورش کارآمد (کارا): 36
منـابع 38
قیمت فایل فقط 17,000 تومان
تصادفی