دسته بندی: مدیریت » مدیریت آموزش
فرمت فایل دانلودی: rar
فرمت فایل اصلی: doc
تعداد صفحات: 33
حجم فایل:18 کیلوبایت
قیمت: 8000 تومان
دانلود تحقیق با موضوع نقش فراشناخت در آموزش حل مسأله ریاضی،
در قالب word و در 33 صفحه، قابل ویرایش.
مقدمه تحقیق:
مفهوم فراشناخت با وجود اهمیت بنیادی آن (در آموزش و پرورش، روان شناسی و علوم شناختی از جمله هوش مصنوعی)، هنوز تعریف روشنی نداشته و به خوبی درک نشده است. پژوهش های شناختی مفصل، مشتمل بر بررسی های بالینی دانش آموزان در حین حل مسأله و برنامه های کامپیوتری با مؤلفه های چندوجهی تا حدی به این اشاره کرده اند که چگونه فراشناخت با شناخت تعامل پیدا می کند.
در خلال دهه آینده، می توان انتظار داشت که تعاریف بسیار دقیق تری از فراشناخت ارایه شوند. به اعتقاد لستر، گارافالو و کرول «در حال حاضر، آن چه که به وجود آورنده باور ما نیست به فراشناخت و سایر عوامل غیرشناختی در حل مسایل ریاضی است بیش تر ناشی از بازتاب های ما معلمان و یادگیرندگان ریاضی بر تجارب خودمان است تا این که ناشی از پژوهش های دقیق و نظام وار باشد.»
هم چنین به گفته هجدوس، «با وجود این که فراشناخت نقشی جنجالی در آموزش ریاضی بازی کرده است، هنوز درباره ماهیت آن و چگونگی استفاده از آن درک بیش تر نحوه تفکر حل مسآله دانش آموزان فقط به نتیجه گیری های موقتی رسیده ایم».
مطالعه رفتار نهانی انسان، مشکل و پیچیده است. اما این کار عملی و قابل انجام است. پژوهشگران نیازمند تمرکز برروی چگونگی ایجاد ارتباط بین جنبه های نظری و عملی نقش فراشناخت هستند. پژوهشگران با هم و با هم فکری هم، باید یکدیگر کار کنند تا بتوانند این رفتار پنهانی را به میزان زیادی آشکار سازند.
در زمانی که برای انجام تحقیق با حل مسأله مصاحبه می شود، پژوهشگران می توانند با طرح سؤال هایی از قبیل این که برای حل مسایل ریاضی چه کار می کنید؟ از چه دانشی کمک می گیرید؟ چگونه فرآیند حل مسأله را کنترل می کنید؟ چه باوری نسبت به خود ریاضی وغیره دارید؟ اطلاعات ارزشمندی در ارتباط با شناخت پیچیدگی های یادگیری انسان به دست آورند. گاهی از موقعیت های حل مسأله برای طرح چنین سؤال هایی استفاده می شود که از آن جمله می توان به مسأله زیر اشاره کرد …
تصادفی