تحقیق یهودیان اصفهان

توضیح مختصر:

جایی که اکنون اصفهان نامیده می شود از نخستین کانون های زندگی قوم یهود در ایران بوده است و تاریخ ورودشان به حدود 7 قرن پیش از میلاد برمی گردد. از عهد بسیار قدیم، یهودیان اصفهان می گفته اند این شهر را اسرای یهود که «بخت النصر» از کشور یهودیه به بابل کوچ داده بود و پس از وی به ایران مهاجرت کرده ان

دسته بندی: علوم انسانی » علوم سیاسی

فرمت فایل دانلودی: rar

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 12

حجم فایل:13 کیلوبایت

قیمت: 5000 تومان

جایی که اکنون اصفهان نامیده می شود از نخستین کانون های زندگی قوم یهود در ایران بوده است و تاریخ ورودشان به حدود 7 قرن پیش از میلاد برمی گردد. از عهد بسیار قدیم، یهودیان اصفهان می گفته اند این شهر را اسرای یهود که «بخت النصر» از کشور یهودیه به بابل کوچ داده بود و پس از وی به ایران مهاجرت کرده اند، تأسیس نموده اند. و این مسئله در «دایره المعارف یهود» نیز مورد تاکید قرار گرفته است. نیاکان آنان هنگامی که به ناحیه «جبال» ایران رانده شدند، در مسیر خود، هیچ منطقه ای را شبیه تر از اصفهان به بیت المقدس نیافتند و در این شهر ساکن شدند. طبق نوشت جغرافی دانان و تاریخ نگارانی همچون «ابن فقیه»، «استخری»، «ابن حوقل»، «مقدسی»، … و «ابن خلدون» یهودیان چون به اصفهان رسیدند در مکانی که ترجمه عبری آن «اردو زدن» معنی می دهد («اشکهان»: در اینجا می نشینم) منزل کردند. و آب و خاک آن را هم وزن با آب و خاکی که از اورشلیم همراه خویش آورده بودند، یافتند. همچنین در جلد سوم کتاب «اوصر نگینوت اسرائیل»، لغت اصفهان را عبری دانسته اند و آن را مشتق از «سپان» به معنی پناهگاه می دانند.

ولی به نظر می رسد این تعابیر نادرستند و اصفهان امروزی همان شهری است که در زمان ساسانیان «سپاهان» نامیده می شد و پیش از آن نیز در تاریخ با نام های «شهرستان » و «گی» (جی) شناخته می گردید. یک سند بسیار روشن و در برابر دیدگان شهروندان اصفهانی، «مادی»های کنده شده در سطح شهر هستند که دیرینگی آن را به سلسله ماد می رساند. در ایران باستان برای رساندن آب روی زمین، جوی می کندند که در پاره ای از آنها هنوز آب روان است مانند مادی های اصفهان که باید زمان مادها کنده شده باشند. میرزا حسن خان در صفحه 37 «جغرافیای اصفهان» می نویسد: مادی به لفظ فرس قدیم، ممر و مجرای آب ها را گویند که از رودخانه کوچک تر و از نهر بزرگ تر است.

عبارات و جملات کلیدی

  • تحقیق علوم سیاسی
  • دانلود تحقیق
  • کار تحقیقی علوم سیاسی
  • علوم سیاسی
  • یهودیان
  • یهودیان اصفهان
  • شهر اصفهان

خرید فایل

تصادفی