مقدمه:
واحد های نیروگاه گازی از نوع GE ,MS۵۰۰۱-۲۵MW Frame ۵ ساخت کشور آمریکا می باشند که هر واحد آن از اجزاء کمپرسور، اتاق احتراق، قطعات انتقال، توربین، اگزوز، گیربکس و ژنراتور تشکیل می گردند. توربین گازی یکی از انواع مولد قدرت که بدلیل کاربرد وسیع آن در تولید انرژی در نیروگاههای زمینی و نیز عامل حرکت کشتیهای در حمل و نقل تجاری و نظامی در زندگی انسان اهمیت فراوان یافته است. توربین گاز در حقیقت نوعی از موتورهای احتراق داخلی محسوب می شود. در این دستگاه بعوض اینکه اعمال اصلی تراکم، احتراق و انبساط در داخل عضو واحدی رخ می دهد بصورت متناوب و یکی بعد از دیگری در محفظه های خاصی صورت می گیرد. سه عضو اصلی هر نیروگاه عبارتند از: کمپرسور که جریان پیوسته ماده را فراهم میسازد، اتاق احتراق که بر انرژی جنبشی گازهای در حال حرکت می افزاید و ماشین انبساط (توربین) که گاز در آن انبساط یافته و انرژی مکانیکی تولید می کند [۱]. هوای محیط مطابق شکل ۱-۱ بافشار جو از نقطه ۱ وارد کمپرسور می شود و در طبقات مختلف آن متراکم و فشار آن بالا می رود، تا به نقطه ۲ برسد
فهرست مطالب
فصل اول – مقدمه ای بر توربین هایGE,MS۵۰۰۱-۲۵MW-Frame۵
۱-۱مقدمه
فصل دوم- مقدمه ای برخوردگی داغ
۲-۱ خوردگی داغ
۲-۲ واکنشهای مربوط به تشکیل مواد خورنده در فرایندهای احتراق
۲-۲-۱ گوگرد
۲-۲-۲ سدیم
۲-۲-۳ وانادیوم
۲-۳ تشکیل رسوب
۲-۴ تأثیر ناخالصیها بر خوردگی داغ
۲-۴-۱ اثر ترکیبات وانادیوم
۲-۴-۲ اثر سولفات سدیم
۲-۴-۳ اثر کلرید
۲-۴-۴ اثر گوگرد
۲-۵ روشهای مطالعه خوردگی داغ
۲-۵-۱ روش مشعلی (Burner Rig Test)
۲-۵-۲ روش کوره ای (Furnace Test)
۲-۵-۳ روش بوته ای (Crucible Test)
۲-۵-۴ روشهای جدید در بررسی آلیاژهای مقاوم به خوردگی داغ
۲-۶ مکانیزم های خوردگی داغ
۲-۶-۱ مرحلۀ شروع خوردگی داغ
۲-۶-۲ مراحل پیشرفت خوردگی داغ
۲-۶-۲-۱ روشهای انحلال نمکی (Fluxing)
۲-۶-۲-۲ خوردگی ناشی از جزء رسوب
۲-۷ خوردگی نیکل تحت اثر یون سولفات
(Sulphate- Induced Corrosin of Nickel)
۲-۷-۱ خوردگی نیکل ناشی از سولفات در اتمسفرهای اکسیژن حاویSO۳
۲-۷-۲ خوردگی نیکل ناشی از سولفات
۲-۸ خوردگی آلیاژهای پایه نیکل و کبالت ناشی از سولفات در حضور اکسیژن حاوی SO۳
۲-۸-۱-۱ خوردگی آلیاژهای نیکل – کرم ناشی از یون سولفات در محیط اکسیژن حاویSO۳
۲-۸-۱-۲ خوردگی آلیاژ “Co-Cr” در مقایسه با آلیاژ “Ni-Cr” در محیط یون سولفات در محیط اکسیژن حاوی SO۳
۲-۸-۱-۳ خوردگی آلیاژهای (M=Ni,Cr,..) M-Al در محیط سولفات در حضور
۲-۸-۲ فلاکسینگ Al۲ O۳ Cr۲ O۳
۲-۸-۳ تأثیرات MoO۳,WO۳
۲-۸-۳ تأثیرات مخلوط سولفات
۲-۹ خوردگی داغ ناشی از وانادات
۲-۹-۱ مثالهای از مطالعات ترموگراویمتریک
۲-۹-۲ روش مشعلی
۲-۹-۳ خوردگی داغ ناشی از مخلوط سولفاتها و وانادتها
۲-۹-۴ کنترل ناشی از سولفات و وانادات
۲-۱۰ خوردگی ناشی از نمکهای دیگر
۲-۱۰-۱ تأثیر کلرید
۳-۱ پوششهای محافظ در برابر خوردگی داغ
۳-۲ تاریخچه بکارگیری پوشش های محافظ
۳-۲-۱ پوشش های نفوذی
۳-۲-۲ پوششهای آلومینیدی ساده
۳-۲-۳ پوششهای آلومینیدی اصلاح شده
۳-۳ تخریب پوششهای نفوذی
۳-۳-۱ تخریب پوششهای آلومینیدی ساده
۳-۳-۲ تخریب پوششهای آلومینیدی اصلاح شده
۴-۱ مقدمه ای بر اکسیداسیون و سولفیداسیون
۴-۲ محیطهای حاوی واکنشگرهای مخلوط
۴-۳ تأثیر مراحل آغازین فرآیند اکسیداسیون بر روند کلی
۴-۴ تشکیل لایه اکسید روی آلیاژهای دوتایی
۴-۴-۱ اکسیداسیون انتخابی یک عامل آلیاژی
۴-۴-۲ تشکیل همزمان اکسیدهای عامل آلیاژی در پوسته بیرونی
۴-۴-۲-۱ محلولهای جامد اکسید
۲-۴-۲-۲ تشکیل متقابل اکسیدهای غیر محلول
۴-۴-۳ رفتار اکسیداسیون آلیاژهای حاوی کرم، نیکل و کبالت
۴-۴-۳-۱ فرایند اکسیداسیون آلیاژهایCo-Cr
۴-۴-۳-۲ فرایند اکسیداسیون آلیاژهای Ni-Cr
۴-۴-۳-۳ فرایند اکسیداسیون آلیاژهای Fe-Cr
۴-۵ مکانیزم اکسیداسیون آلیاژهای چند جزئی
۴-۶ تأثیر بخار آب بر رفتار اکسیداسیون
۴-۷ واکنشهای سولفیداسیون
۴-۷-۱ سولفید آلیاژهای دوتاییNi-Cr ,Co-Cr ,Fe-Cr
۴-۷-۱-۱ مکانیزم سولفیداسیون آلیاژهای Co –Cr
۴-۷-۱-۲ مکانیزم سولفیداسیون آلیاژهای Ni-Cr ,Fe-Cr
۴-۷-۱-۳ تأثیر عنصر اضافی آلومینیوم بصورت عنصر سوم آلیاژی
۴-۷-۱-۳ تأثیر سولفیداسیون مقدماتی روی رفتار اسیداسیون بعدی
۴-۸ روند سولفیداسیون دمای بالای فلزات در SO۲+O۲+SO۲
۴-۸-۱ دیاگرام های پایداری فاز اکسیژن – گوگرد
۴-۸-۲ خوردگی نیکل در SO۲
۴-۸-۲-۱ مکانیزم واکنش در دماهای ۵۰۰ و ۶۰۰ درجه سانتی گراد
۴-۸-۲-۲ مکانیزم واکنش در بالای دمای ۶۰۰ درجه سانتیگراد
۴-۸-۲-۳ وابستگی واکنش سیستم Ni-SO۲ به دما
۴-۸-۳ خوردگی نیکل در SO۳+SO۲+O۲
۴-۸-۴ خوردگی کبالت در SO۲+O۲+SO۲
۴-۸-۵ خوردگی آهن در SO۲+O۲+SO۲
۴-۸-۶ خوردگی منگنز در SO۲
۴-۸-۷ خوردگی کرم در SO۲
۴-۸-۸ تأثیرات پوسته های اکسید های تشکیل شده اولیه
۴-۸-۸-۱-نفوذ سولفور از میان پوسته های آلومینا (Al۲ O۳) و کرمیا (Cr۲O۳)
تصادفی