رابطه بین تنوع محصول، کاربرد فن آوری های پیشرفته تولید و پذیرش هزینه یابی مبتنی بر فعالیت…

  • عنوان لاتین مقاله: The relationship between product diversity, usage of advanced manufacturing technologies and activity-based costing adoption
  • عنوان فارسی مقاله: رابطه بین تنوع محصول، کاربرد فن آوری های پیشرفته تولید و پذیرش هزینه یابی مبتنی بر فعالیت.
  • دسته: حسابداری
  • تعداد صفحات فایل ترجمه شده: 12
  • جهت دانلود رایگان نسخه انگلیسی این مقاله اینجا کلیک نمایید
  • نسخه فارسی مقاله برای خرید آماده است.

خلاصه

این مقاله، ارتباط بین تنوع محصول، کاربرد فن آوری های پیشرفته تولید (AMT) و پذیرش هزینه یابی مبتنی بر فعالیت (ABC) را بررسی کند. نظریه به شدت نشان می دهد که تنوع محصول عامل اصلی تعیین کننده تقاضا برای سیستم های ABC است. تا به امروز، نتایج حاصل از تحقیقات تجربی در مورد رابطه بین تنوع محصول و پذیرش ABC به طور کلی بی نتیجه بوده، با این حال، نشان می دهد که ممکن است یا هیچ رابطه ای قوی وجود نداشته باشد، یا این که مسائل روش شناختی ممکن است همواره محققین را از یافتن آن باز دارند. با استفاده از مجموعه داده های پاسخ های نظر سنجی از 191 شرکت تولیدی متوسط هلندی، این مقاله به بررسی دوباره ای از رابطه بین تنوع محصول و پذیرش ABC پرداخت. با ارتقای اندازه گیری تنوع محصول و تمایز بین پذیرش و کاربرد ABC، به بررسی این موضوع میپردازد که آیا این رابطه منحنی (U شکل معکوس) است و یا با استفاده از AMT تعدیل شده است. این مقاله با کمک به نوشته ها نشان می دهد که، مطابق با نظریه، تنوع محصول، به طور متوسط، ارتباط مثبتی با پذیرش و کاربردABC دارد. ولی این روابط در واقع U شکل معکوس و هستند و ارتباط با کاربرد ABC بطور منفی با استفاده از AMT تعدیل میشود.

کلمات کلیدی: طرح نظام هزینه، هزینه یابی مبتنی بر فعالیت؛ تنوع محصول، فن آوری های پیشرفته تولید

1: معرفی:

عمدتا مشخص شده که به منظور بهینه بودن، شیوه های هزینه یابی باید ارتباط نزدیکی با فرآیندهای کاری پایه در یک شرکت داشته باشد. در نتیجه، فرایندهای کاری پیچیده تر نیاز به سیستم های هزینه پیچیده تری (از نظر فرایندهای جذب اعمال شده) برای تسخیر آنها دارد. بر این اساس، از دیدگاه اقتصاد ی عقلانی نظری، پذیرش هزینه یابی مبتنی بر فعالیت (ABC) توسط شرکت ها باید به طور عمده توسط عوامل تکنولوژیکی هدایت شود، که یکی از این عوامل که به عامل اصلی تعیین کننده تقاضا برای سیستم های ABC معروف است تنوع محصول میباشد. Abernethy) ، Lillis برانل و کارتر، 2001 و آل Omiri و Drury، 2007). تنوع محصولات به شرایطی اشاره میکند که در آن محصولات در جایگاه خواسته های مختلف قرار میگیرند و یا فعالیت های یک شرکت در جایگاه خواسته های مختلف در منابع آن قرار دارند، و به طور کلی از علل مهم تحریف هزینه های محصول توسط سیستم های هزینه یابی در نظر گرفته میشود. (کوپر، 1988.کاپلان و کوپر 1998 (. از زمان معرفی آن در مقالات در اواخر دهه 1980، جریانات متعددی از تحقیقات تجربی در مورد ABC توسعه یافته اند، که یکی از این تحقیقات مهم در زمینه عوامل پذیرش ABC است (آندری گاسلین، 1997. (Krumwiede 1998 , نتایج حاصل از این پژوهش، که در آن تاثیر بسیاری از عوامل بالقوه مورد مطالعه قرار گرفته، به طور کلی بی نتیجه بوده است.

  • فرمت: zip
  • حجم: 0.33 مگابایت
  • شماره ثبت: 411

خرید فایل

تصادفی